Odborná fóra se po zveřejnění zprávy o koupi Monsteru začala plnit úvahami o tom, proč to trvalo tak dlouho, než Monster někdo koupil. V duchu si však řada personalistů překvapeně říkala: „On Monster ještě existuje?“
Průkopníka online inzerce převálcovaly sociální sítě
Společnost Monster (původně The Monster Board) začínala jako reklamní agentura, jejímž novým projektem se v polovině devadesátých let stala nabídka pracovních pozic na internetu. Monster byl prvním online vyhledávačem nabídek práce, který nabízel i automatické agenty pro vyhledávání pozic, a první internetovou databází životopisů na světě. Stal se nejvyhledávanější stránkou s nabídkou práce a synonymem nabídky a poptávky po práci na internetu.
V době největšího úspěchu v roce 2000 dosahovala tržní kapitalizace Monsteru 8,4 miliard dolarů. Pak ale firma začala ztrácet. Co se s touto legendou, která určovala vývoj celého odvětví náboru pracovních sil na přelomu tisíciletí, stalo? Analytici se shodují na tom, že pracovní portály obecně podcenily důležitost uživatelských dat a možnosti jejich využití pro co nejindividuálnější nabídku služeb. Dodnes existují a obsazují miliony pozic, v podstatě se však od sebe téměř neliší a konkurují si pouze cenou. Předběhly je sociální sítě.
Po převzetí firmou Randstad bude Monster dále fungovat jako samostatná obchodní jednotka pod stejnou značkou. Největší hodnotu pro Randstad, který je druhou největší personální agenturou na světě po švýcarské společnosti Adecco, mají podle odborných komentářů uživatelská data, jimiž Monster disponuje. Akvizice jí má pomoci lépe konkurovat sociální síti LinkedIn.
Co se děje na trhu?
Randstad a Monster uvedly ve společné tiskové zprávě tři zásadní strategické a finanční výhody svého sloučení. První je společná vize transformace globálního trhu s pracovními nabídkami ve světle rychlých technologických změn. Druhou je rozšíření technologicky pokročilých možností nabídky personálních služeb a třetí okamžitý růst zisku vlastních akcií Randstadu.
V návaznosti na akvizici sociální sítě LinkedIn společností Microsoft oznámenou v červnu letošního roku nyní odborníci opět hovoří o strategických změnách, které začínají probíhat na trhu náborových služeb. Podle serveru ERE.net jsou nejvýznamnější tyto trendy:
- posun marketingu zaměřeného na nábor do role řídícího faktoru firemních náborových strategií,
- přechod základních aktivit zaměřených na vyhledávání pracovníků z lidí na automatické nástroje,
- potenciál rychle vytvářet velké objemy dat o lidech, přetvářet je do podoby produktů, uvádět na trh a prodávat.
-kk-