Pro nově příchozí zaměstnance je skvělé, když je s pracovním prostředím seznámí někdo, kdo pro společnost aktuálně pracuje. Úvodní školení, které napomáhá orientaci v novém prostředí, je také skvělou příležitostí, jak trochu prolomit ledy mezi novým zaměstnancem a jeho novým týmem, tvrdí web management.about.com.
Náklady, které se vrátí
Ano, může to něco stát. Náklady na úvodní školení však nikdy nejsou extrémně vysoké. A když ze zkušenosti víte, že na vašem oddělení je vysoká fluktuace zaměstnanců, může se takový náklad stát investicí s vysokou návratností. Obvyklé protiargumenty namítají, že zaměstnance by na jeho práci měla připravit škola, popřípadě to, že seznámit se co nejrychleji se svým novým pracovištěm a kolegy je povinností samotného nového zaměstnance. Jenže ono je to i ve vašem zájmu.
Kolega, který bude při nástupu náležitě přivítán a poučen o tom, jak to chodí, se bude cítit lépe a bude i lépe pracovat. Díky tomu se může fluktuace vašich zaměstnanců snížit. A to, že by měla zaměstnance připravit škola? To je iluzorní představa. Málokdo přichází ze školy ideálně připraven. Úvodní školení je proto nezbytné. A jde o dobrou investici.
Samostatná oddělení i firemní univerzity
Někteří experti dokonce doporučují sestavit tým lidí, který bude mít na starosti jen a pouze školení a rozvoj zaměstnanců. V mnoha firmách je totiž trénink stále jen jednou ze složek HR oddělení. A to není nejlepší řešení. Manažeři vzdělávání by totiž měli demonstrovat to, jakou hodnotu firmě přinášejí. Musí umět spočítat peníze a dokázat, že nejsou oddělením, které má jen náklady, ale že přinášejí i značné úspory.
Mnoho velkých korporací zřídilo své vlastní firemní univerzity. To jasně ukazuje, že berou vzdělávání svých zaměstnanců vážně. Jejich management i akcionáři dobře vědí, jakou hodnotu a jaká pozitiva jim vzdělaný a neustále se rozvíjející personál přináší.
Jak jste na tom se vzděláváním zaměstnanců ve vaší firmě? Co se nejlépe osvědčilo a co by se mělo zlepšit?
-jk-