Staňte se lovci pasivních kandidátů pro vaši společnost a rozhoďte sítě. Jaká síť však bude ta nejlepší?
„Nespoléhejte na klasickou inzerci ani na to, že vám bude obdobně jako společnosti Google chodit 10.000 životopisů za den. Možná jste již zkoušeli použít známé sociální sítě LinkedIn, Facebook, Google+ či Instagram, ale napadlo vás hledat prostřednictvím UBER či Airbnb? Ten správný zaměstnanec může být právě zde,“ říká odborník na LinkedIn a recruitment přes sociální sítě Josef Kadlec.
Vzhledem ke spolupráci s personální agenturou jsem se rozhodla obohatit své znalosti v oblasti náboru a samotného vyhledávání na kurzu LinkedIn pro personalisty: Pokročilé techniky náboru zaměstnanců, který se konal v prosinci v Brně v prostorách Otevřené zahrady.
Kurzem nás po celou dobu prováděl právě Josef Kadlec, zakladatel společnosti Recruitment Academy a autor knihy People as Merchandise.
Spolu s dalšími třinácti účastníky jsme se na úvod seznámili se současnými a budoucími trendy v sociálním recruitmentu.
„Představte si, že jste pasivním kandidátem a pracujete například jako Java Developer. Osloví vás jeden z recruiterů personální společnosti, zároveň vám spolu s pozvánkou přijdou 3D brýle a najednou se ocitnete v kancelářích, kde byste nově mohl pracovat,“ nastínil Josef Kadlec.
Vypadá to jako příběh z oblasti sci-fi, nicméně se jedná o velmi blízkou budoucnost. Dále nám lektor stručně představil změny, které nás neminou v síti LinkedIn v nejbližší budoucnosti.
Kurzu se zúčastnili nejen personalisté, ale také recruiteři či ředitel personální společnosti. Každý z účastníků má vybudovaný profil na síti LinkedIn, ne všichni pak na Facebooku. Převážná většina však sociálních sítí k náboru nevyužívala, i přestože v tomto nástroji vidí potenciál.
Po krátkém představení všech zúčastněných standardně následuje test znalostí. Josef Kadlec však zohlednil menší pokročilost některých účastníků, jako jsem například já, a test vynechal.
Pracovní portály jsou málo. Reklama v metru nestačí
V dnešní době, kdy je nedostatek kandidátů na nejedno pracovní místo, nemůžeme čekat, že nám spadne ten správný „do klína“. Musíme hledat i mezi pasivními kandidáty, kteří jsou otevřeni možnostem a změnám.
Právě zde vidím jeden z mnoha důvodů, proč se kurzu zúčastnit – dozvíte se, jak ulovit kvalitního zaměstnance pro vaši společnost vlastními sítěmi.
V rámci druhého a třetího modulu kurzu nás Josef Kadlec seznámil s nejdůležitějšími částmi profilu na síti LinkedIn a možnostmi, jak zvýšit počet spojení, aniž bychom podstupovali riziko, že účet bude zablokován.
V odpoledním bloku následovala část názorných příkladů a ukázek, jak lépe a efektivněji vyhledávat v LinkedIn People Search podle společnosti, odvětví, města, klíčových slov atd.
Každý si vyzkoušel samostatně vyhledávat potenciální kandidáty. Lektor přistupoval ke každému individuálně. Pokud panovala nejistota u vyhledávání, poradil, kde a jak lze příkaz vyhledávání zlepšit.
Jak použít závorky, mínusy, OR, AND nebo uvozovky?
Pokud budeme vyhledávat například někoho, kdo pracoval či pracuje jako Java Developer a Python Developer, zadáme do klíčových slov ve vyhledávání na LinkedIn: "Java Developer" AND "Python Developer" a to včetně uvozovek.
Tím se však před vámi skryjí uživatelé jako „Java Senior Developer“ či „Software Developer Java“, proto je potřeba zadat ve vyhledávání další výrazy. Kreativitě se meze nekladou.
Na první pohled se vše může zdát složité, ale po vyhledání prvních pár kandidátů jsem pochopila, že na LinkedInu ani jinde opravdu nelze hledat pouze za pomoci dvou slov. Kvalitu zadaného dotazu jsme konzultovali s Josefem Kadlecem, abychom dosáhli relevantního výsledku vyhledávání.
intitle:cv OR intitle:resume OR intitle:zivotopis site:.cz OR site:.sk filetype:pdf OR filetype:doc OR filetype:docx OR filetype:rtf autocad OR cad OR catia
Kdybych před absolvováním kurzu viděla kdekoliv tento příkazový řádek, myslela bych si, že můj Google Chrome napadl virus, nebo že se jedná o „error“. Jedná se však o další nástroj, který zefektivní nábor a usnadní vám práci.
V závěrečné části kurzu jsem se dozvěděla o nástrojích, díky kterým si můžete zapsat poznámky k osloveným kandidátům na LinkedIn, jaký nástroj použít při vyhledávání na Facebooku a dalších sociálních sítích.
Pokud si potřebujete ověřit e-mailovou adresu nebo chcete zlepšit techniku oslovování pasivních kandidátů – na vše jsou nástroje.
Pokud chcete i vy zlepšit své techniky, máte možnost nechat se provést dalšími kurzy LinkedIn pro personalisty, a vlastně nejen pro ně.
Můj pohled na recruitment se po absolvování kurzu výrazně rozšířil - zkrátka jsem doplnila své puzzle o chybějící dílky.
#RecruitmentJeJakoPuzzle