V HR se v poslední době hodně mluví o tzv. high potentials neboli zaměstnancích s vysokých potenciálem. Všichni chtějí tyto zaměstnance získat a udržet si je, i když často přesně nevědí, jak je poznat. Často si také neuvědomují, že ne každý zaměstnanec musí mít vysoký potenciál a ne každá pracovní pozice vyžaduje zaměstnance s vysokým potenciálem.
Kdo je tedy high potential? Server designsontalent.com vysvětluje, že jde o zaměstnance, který má potenciál dále růst, postoupit v kariéře a vést větší a složitější části firmy. Specifické oblasti, v nichž nejvíce potřebujete zaměstnance s vysokým potenciálem, poznáte, když si odpovíte na tyto otázky:
- Jaké oblasti jsou klíčové pro váš byznys?
- V kterých oblastech funguje mobilita směrem nahoru?
- Z jakých oblastí byznysu vám chybí talenty?
4 tipy pro hledání a řízení high potentials
1. Začněte tím, že si jasně definujete, kdo je pro vás zaměstnanec s vysokým potenciálem a v jakých rolích pracuje. Zaměřte se na konkrétní znalosti, dovednosti, schopnosti. Musíte vědět, koho hledáte pro konkrétní role.
2. Nastavte náborový proces tak, aby zahrnoval i vaši definici zaměstnanců s vysokým potenciálem. Odpovězte si na otázky: Kde najít nejlepší uchazeče s vysokým potenciálem? Jak s nimi navázat komunikaci? Jak je motivovat k přechodu k vám? Jaká hodnotící kritéria použijete? Jak budete měřit úspěch?
3. Definujte, co znamená vysoký potenciál u stávajících zaměstnanců. Jaké vlastnosti mají vaši nejlepší lidé? Jakých výsledků dosahují? Jak se to projevuje v různých pracovních rolích?
4. Zaměřte se na to, jak si udržet zaměstnance s vysokým potenciálem. Musíte vědět, jaké pozice jsou pro vás zásadní a jaké vlastnosti a dovednosti vyžadují. Podle toho zacilte školení a motivaci.
Víte, kdo jsou high potentials ve vaší firmě a pracujete s nimi nějak?
-kk-