Většina firmem se dnes zabývá spíše tím, jak nové zaměstnance přilákat a najmout. A také tím, jak je následně ve firmě udržet. Benefity a vykreslování firemní nálady je často tak barvité až oči přecházejí a firmy investují do této oblasti tak jako nikdy před tím. Najmout nového zaměstnance je zpravidla asi tak desetkrát dražší než udržet toho stávajícího. Takže to vypadá, že propouštění je v každém případě jemně řečeno hloupý nápad.
Vrtače děr v lodi nepotřebujete
Ta základní myšlenka je velmi jednoduchá. Zaměstnanec má ve své práci vytvářet hodnotné výsledky, řešit problémy a zařídit, že věci běží dobře. Kooperace v organizaci pak způsobuje, že je zákazník tak spokojený s dodaným produktem nebo službou, že je ochotný dobře zaplatit a tím pádem může i organizace dále dobře přežívat a s ní všichni její členové.
Když však jeden nebo i více členů týmu tomuto nepřispívá, začínají se věci komplikovat a není to jen tím, že pracuje pomalu, nebo snad tím, že nic nedělá. To by ještě nebylo tak hrozné. Jsou tady lidé, které prostě v týmu nechcete za žádných okolností.
Představte si, že je vaše firma loď, kterou poháníte vpřed lidskou silou. Vesla se musí stále hýbat, aby vás proud nepřevrhnul a pokud jste nějakou vodu cestou nabrali, tak je potřeba se jí rychle zbavit. Když je tým sehraný a soustředěný, jedete jako střela a jeden cíl za druhým zdoláváte. I tak to není jednoduché a stojí to značnou námahu.
A teď si představte, že jeden člen týmu místo veslování vrtá díry do dna lodi. Voda prosakuje dovnitř a značná část týmu se rázem místo veslování pro pohyb směrem vpřed zabývá tím, jak dostat zatěžující vodu ze samotné lodi. Tolik je to už nebaví a často jim to přijde jako sisyfovská práce. Co by asi udělal kapitán lodi, kdyby to věděl? Snažil by se najmout další veslaře? Nebo by motivoval vylívače vody k lepším výkonům? Nebo by se zbavil zdroje problémů? Správné řešení je jen jedno.
3 důvody, proč se jich zbavit
Věřím, že na výše uvedeném příkladu je jasné, že těch, co dělají do lodi díru, bychom se měli zbavit, ať už jsou povětrnostní podmínky jakékoli. Tady jsou 3 příklady, které ukazují, proč to tak je.
1. Profesionální komplikátor
Možná nevrtá právě doslova díru do lodi, ale rozhodně způsobuje, že část energie a pozornosti několika členů týmu je upřená na zvládání speciálních situací, namísto toho, aby se věnovala produkci samotné. Kupříkladu v jednom značkovém autosalonu a servisu takto fungoval dlouhá léta šéf servisu. Nedá se říct, že by nic nedělal, nebo že by pracoval pomalu. Jednoduše zneužíval svou kvalifikační nezastupitelnost a přesvědčivě svému okolí neustále vysvětloval, jak něco nelze uskutečnit, i když šlo o dobré nápady a chytrá řešení. Není teď třeba rozebírat jeho pohnutky, důvody stavu, v jakém se nacházel, ani proč se to dostalo až tak daleko. Jednoduše existuje okamžik, kdy zaměstnanec, který práci komplikuje místo toho, aby ji dělal, musí z týmu pryč. Žádný benefit a žádná firemní kultura ho už nezachrání.
Majitel již nějakou dobu tušil, že klienti, které získávají prodejem vozů, pravidelně ztrácí díky servisu. Zcela iracionální obava majitele byla, že nenajde jiného šéfa servisu. Že v tak malém městě prostě jiný takto zkušený a kvalifikovaný neexistuje. Majitel však zapomněl na to, že jeho hlavním posláním je udržet v bezpečí ty fungující zaměstnance a „loď na hladině“. Což se s udržením si tohoto komplikátora prostě nedalo sloučit. A udržet loď na hladině, když už má 51. díru, je vážně těžké.
Neposlouchejte tedy odborné výmluvy a kvalifikovanou kritiku, pozorujte, zda věci v jejich rukou produkují výsledky a mají dobrý, zdravý trend a jestli přichází s návrhy a plány na zlepšení, nebo je to jen neustálá kritika a rozrušování ostatních.
2. Vysoce jedovatá přísada do vašeho týmu
Když už nemá pořádnou moc, tak využije druhé k tomu, aby mu nevědomky díry do lodi pomáhali vrtat. Další nenápadný způsob, jak škodit. Jak to dělá? Například v jedné obchodní společnosti vypouštěla účetní do týmu takové informace, které způsobovaly obrovské problémy ve vztazích mezi zaměstnanci. Management si lámal hlavu, proč se nedaří některým oddělením spolupracovat a pozornost a energie se opět začala směrovat více na interní zádrhely než na samotnou produkci společnosti.
A uvedu další příklad z praxe. Jeden šéf prodeje vydával práci týmu za svou a obchodníci byli dlouhodobě demotivovaní, říkali si, zda to stojí za to, zda má smysl se namáhat. Navíc tento šéf prodeje s dobrou sebeprezentací dostával od vedení další a další šance, ačkoli nebyl schopen nic hodnotného vytvořit a doopravdy podpořit svůj tým. A to rozhodně stálo tuto firmu nemalé obraty.
Definujte proto každému zaměstnanci jasný výsledek jeho práce a vyžadujte jeho dodávání. Buďte si jistí, že výsledky, které Vám někdo předkládá jako své, jsou opravdu jeho.
3. Skrytá brzda vašeho najímání
I když to na první pohled nevypadá, tak skutečnost, že tolerujeme špatného člověka v týmu, způsobuje, že nový, lepší, nepřijde. Je to jako klapky na očích, které způsobují, že nevidíme kolem sebe všechny možnosti a cesty. Jakmile získáme dost odvahy a rozhodneme se nejít cestou kompromisu, dáme tím plně najevo, jak věci chceme a nechceme. Naše okolí jakoby na to reagovalo a do cesty nám přihraje ty pravé zaměstnance. Je to jako malý velký zázrak.
Právě díky takovému kompromisu se nedařilo obsadit pozici šéfa výroby v jedné výrobní společnosti. Protože byl na pozici stále člověk, který sice s firmou doslova začínal, ale jeho jednání bylo už hodně dlouho spíše destruktivní. I přesto, že to bylo očividné, neměl majitel firmy dlouho odvahu udělat rozhodnutí a jednat. Stejně dlouho také firma přicházela o příležitosti a schopné zaměstnance.
Trochu jiná situace byla ve firmě, kde nevydržel žádný nově přijatý obchodník déle než pár týdnů. A tak je najímali znovu a znovu, kdy už to vypadalo, že žádný schopný prodejce neexistuje. Později zjistili, že asistentka si dala tu práci a pořádně vysvětlila každému z nich, jak to ve firmě „chodí“ a že firma za nic nestojí.
Nedělejte kompromisy, a když vidíte, že tam tento zaměstnanec nemá být, dejte ho pryč. Až pak vytvoříte prostor na to, aby přišel nový. Tak vytvoříte tým, jaký chcete mít, a nebudete jen trpět takový, který ve skutečnosti nechcete.
A jedno zamyšlení závěrem. Nedržte si v týmu lidi, kteří doopravdy nepřispívají. Nedělejte kompromisy, které vám komplikují život. Sami sobě tak nastavujete laťku, kterou nebudete schopni přeskočit. Dejte činy najevo všem, co chcete a co nechcete, a pro schopné zaměstnance rázem začnete být opravdu zajímaví.