Výstupní pohovory nepatří mezi personalisty k nejoblíbenějším činnostem. Mnohdy mají pocit, že se jen zbytečně ptají odcházejících zaměstnanců na otázky, které jim měli pokládat jejich přímí nadřízení mnohem dříve. Když už zaměstnanec odchází, nedá se zkrátka nic dělat. To je ale mýlka – poučit se můžete vždy a při odchodu zaměstnanců obzvlášť. Náborářský blog recruitloop.com nedávno shrnul následující zásady vedení výstupních pohovorů.
1. Dejte zaměstnancům čas na přípravu
Zaměstnanci jsou z výstupních pohovorů většinou nervóznější než vy. Umožněte jim proto, aby se připravili. Například jim můžete předem poskytnout seznam otázek. Vysvětlete jim, že nemusejí odpovídat, pokud je jim něco nepříjemné a že, pokud chtějí, mohou mluvit i o věcech, které v otázkách nejsou.
2. Držte se strukturovaného procesu
Standardizovaný proces výstupních pohovorů dává oběma stranám určitou jistotu toho, co mohou očekávat. Navíc tím firma získá data, která mezi sebou může porovnávat.
3. Čím jednodušeji, tím lépe
Stačí, když se zaměříte na dva hlavní důvody, proč zaměstnanec odchází. Ptejte se jej, co by firma mohla udělat, aby si jej udržela, a co se mu ve firmě líbilo a nelíbilo. Nezapomeňte se zeptat na způsob, jak spolu udržíte kontakt v budoucnosti.
4. Ujasněte si role zaměstnanců
Vedoucí pohovoru nemusí být přímý nadřízený odcházejícího zaměstnance. Musí však vědět, co konkrétně ve firmě dělal a s kým spolupracoval. Ušetří tím čas oběma stranám a ukáže, že firma bere výstupní pohovory skutečně vážně.
5. Vyberte vhodné místo
Zaměstnanec by se na místě, kde bude veden výstupní pohovor, měl cítit příjemně a bezpečně. Zvolte neutrální zasedací místnost nebo i posezení ve venkovním prostředí, kde však nebudou žádní další lidé.
6. Zapojte online dotazník
Doplňte výstupní pohovory anonymními online dotazníky, v nichž se zaměstnanci nebudou muset bát vyjádřit jakékoli své pocity. Můžete pak také porovnávat výstupy z dotazníků s pohovory.
7. Nebraňte zaměstnavatele
Vaším úkolem při výstupním pohovoru není bránit pověst zaměstnavatele, ale poslouchat odcházející zaměstnance. Jakmile přejdete do defenzivy, je celý pohovor zbytečný.
8. Rozlučte se v dobrém
Konec pohovoru je nejdůležitější. I z emočně vypjatého pohovoru totiž může zaměstnanec odcházet s dobrým pocitem. Shrňte úspěchy daného zaměstnance, poděkujte a popřejte mu vše nejlepší do další kariéry.
-kk-