Komunikační dovednosti jsou jedním ze základních předpokladů úspěšného kariérního rozvoje. Stejně důležité jsou ale i pro udržování osobních vztahů s rodinou, přáteli apod. Článek přináší sedm tipů, jak se v komunikaci zdokonalit.
- Naučte se naslouchat. Nedělejte žádné závěry, dokud nevyslechnete a nepochopíte, co bylo řečeno.
- Nedělejte rychlé závěry. Vždy se snažte naslouchat dostatečně dlouho, abyste si mohli udělat správný závěr.
- Dejte si čas na odpověď. Nespěchejte. Promyslete si, co jste slyšeli.
- Nemyslete si, že máte vždy pravdu. Nikdo nemůže vědět všechno. Mýlit se je v pořádku. Důležité je ale umět to přiznat a poučit se.
- Trénujte soustředění. Při komunikaci s druhými lidmi nepřemýšlejte o ničem jiném. V opačném případě byste ukázali nedostatek respektu.
- Lepší je požádat o opakování než si věci špatně domýšlet. Pokud jste přesně nezachytili některé sdělení, je zcela v pořádku zeptat se ještě jednou.
- Pozorujte se při komunikaci. Všímejte si svých neverbálních projevů. Můžete to zkusit například před zrcadlem.
Rozvoj komunikačních dovedností je celoživotní úkol a vyžaduje čas. V případě potřeby vyhledejte kouče.
-kk-