Angažovaný a loajální tým – sen každého manažera. Zjistěte, jak můžete angažovanost a loajalitu posílit

Vysoká angažovanost a loajalita jsou zásadní předpoklady pro úspěch a růst každé firmy. Pokud jsou lidé navíc ještě ve své práci spokojení, máte vyhráno. Jenže jak toho docílit? Dokážete vůbec zjistit, jak si firma v těchto oblastech stojí? A umíme srovnávat angažovanost, spokojenost a loajalitu mezi firmami, odděleními či týmy?

Marta Fabiánová, TCC online

Proč měříme angažovanost a loajalitu?

Zjišťování a měření angažovanosti a loajality poskytuje firmám cenné informace, které jim umožňují rychle reagovat na potřeby zaměstnanců, předcházet problémům a cíleně zlepšovat pracovní prostředí. Pravidelné sledování angažovanosti, spokojenosti a loajality a analýza získaných dat zvyšuje výkonnost týmu, podporuje inovace a snižuje fluktuaci, což přináší firmám konkurenční výhodu na trhu.

Pro měření využíváme různé formy zaměstnaneckých průzkumů. Někdy jde o jednoduché a rychlé, častěji se opakující, průzkumy, jindy firmy využívají rozsáhlejší průzkumy na roční bázi nebo zjišťují názory zaměstnanců po realizaci významných změn. Konkrétní podoba průzkumu vždy závisí na tom, co je cílem a jaká data potřebuje management či personalista získat.

Ačkoli praxe ukazuje, že se dnes průzkumy realizují v podstatě celoročně, závěr roku bývá přeci jen specifičtější a na průzkumy tradičně bohatší. Období bilancování a plánování bývá ve firmách často impulzem k realizaci zaměstnaneckého průzkumu, jehož výsledky lze pak zakomponovat do zhodnocení předchozího období a plánů nebo cílů pro další rok.

Co měřit a jak?

Témata a otázky mohou být různé. Standardně máme pro firmy předpřipravený dotazník, který vychází z mezinárodních studií a zahrnuje skupinu otázek pro měření angažovanosti, identifikace i spokojenosti.

Z pohledu angažovanosti nás zajímá, zda mají lidé vnitřní chuť a motivaci dělat něco navíc a zapojovat se do rozvoje společnosti. V případě identifikace zjišťujeme míru jejich identifikace s firmou, tedy nakolik se cítí se společností či organizací spjatí, nakolik jsou loajální, a nebo přemýšlejí o odchodu.

Součástí průzkumů jsou také otázky mapující spokojenost zaměstnanců v různých oblastech. Typicky se zjišťuje spokojenost s nadřízeným, ale i top managementem, s komunikací a přístupem k zaměstnancům. Ptáme se také na spokojenost s atmosférou, pracovními podmínkami a pochopitelně nechybí i oblast odměňování nebo rozvoje.

Některé firmy využívají předdefinované otázky, jiné volí vlastní témata, případně kombinujeme univerzální sadu s tématy, která jsou důležitá pro konkrétního klienta. Nástroj pro realizaci průzkumů od TCC online je velmi flexibilní, a tak jsme schopni klientům nabídnout to, co je nejvhodnější právě pro ně.

Skvělým zdrojem informací a podnětů jsou i volné komentáře respondentů. Zejména díky pokročilým AI analýzám už dnes můžeme rychle vyhodnotit i tisíce komentářů a nabídnout tak klientům jasný vhled do toho, jaká témata zaměstnanci řeší a zmiňují.

Průzkumy

Máte data a co s nimi?

Po sběru dat jsou prakticky ihned k dispozici výstupní zprávy. Řešení TCC online umožňuje zobrazit výstupy v různých stupních podrobnosti podle toho, kdo s výstupy pracuje. Online zobrazení pak nabízí interaktivní prohlížení výstupů a bezpečnou práci s daty, která se nikde „nepovalují“ a lze je snadno prezentovat a diskutovat další kroky.

Tzv. Smart zprávy umožňují jednoduše identifikovat oblasti ve kterých jsou zaměstnanci nejvíce a nejméně spokojení. Mohou ale také například odhalit rizikové skupiny zaměstnanců napříč kritérii nebo týmy, které jsou nejvíce ohrožené fluktuací, trápí je určité konkrétní téma apod.

Zaměstnanecké průzkumy TCC online navíc zjišťují i důležitost, tedy to, nakolik respondenti vnímají konkrétní témata jako zásadní nebo naopak nepodstatná. Ihned víte, které oblasti jsou pro zaměstnance prioritou a kde tedy případná opatření najdou největší ohlas. A kde naopak spokojenost třeba až tak vysoká není, ale pravděpodobně to zaměstnance příliš netrápí.

Prakticky každý manažer se při pohledu na výsledky průzkumu ptá, jak jsou na tom jiné firmy, zda je výsledek něčím odlišný od toho, co je na trhu obvyklé. Díky standardnímu dotazníku můžeme klientům nabídnout benchmark, tedy porovnání s obdobnými společnostmi a s ním i odpovědi, co může být pro danou firmu konkurenční výhodou nebo naopak kde oproti srovnatelným společnostem ztrácí.

Neméně zajímavý bývá i tzv. interní benchmark, díky kterému každý manažer či manažerka vidí, jak si jeho či její tým stojí ve srovnání s nadřazenou jednotkou či celou firmou.

Zejména při opakovaných průzkumech je pak samozřejmostí historické srovnání, díky kterému klienti vidí jasně trendy v čase, a tedy i dopady různých změn či opatření.

Co je pro úspěšnou realizaci zaměstnaneckého průzkumu nejdůležitější?

Pokud mají mít výsledky průzkumu vypovídací hodnotu, musí být zajištěna dostatečná návratnost vyplněných dotazníků. O tom, jak můžeme návratnost zvýšit a s jakou návratností můžeme být spokojeni, jsme psali např. v článku Jak motivovat zaměstnance, aby se zúčastnili zaměstnaneckého průzkumu? Můžete ovlivnit návratnost? Zjednodušeně lze ale říci, že nejdůležitější je otevřená komunikace. Informujte zaměstnance o cílech a smyslu průzkumu. Dejte jim vědět, jak bude probíhat sběr dat, jak bude zajištěna anonymita, jak a kdy se dozví výsledky, příp. kdo všechno bude mít výsledky k dispozici a jak se s nimi bude dále pracovat. Zejména pracovníkům z řad modrých límečků se vyplácí vytvořit vhodné podmínky, aby měli skutečně prostor na vyplnění průzkumu a skvěle fungují i drobné odměny za vyplnění.

Řečeno slovy W. E. Deminga, průkopníka moderních principů řízení kvality, „Bez zpětné vazby jste slepí.“. Zaměstnanecký průzkum je jedinečným nástrojem, díky kterému mohou zaměstnanci vyjádřit své názory a firma získává zpětnou vazbu na úrovni celé organizace.

Podívejte se na ukázkový výstup

Chcete měřit angažovanosti, spokojenosti a loajalitu také u Vás ve firmě? Kontaktujte nás na info@tcconline.cz, nebo na +420 771 297 711. Probereme Vaše konkrétní potřeby a navrhneme řešení vhodné právě pro Vaši firmu či tým.

 

Potkáme se na podzimních eventech?

Angažovanost bude také velkým tématem na podzimních eventech. Potkáme se tam?

15. října 2024 budeme mít stánek na 10. ročníku konference Happiness@Work Live! v Praze.

17. října 2024 se chystáme na HRko do Ostravy. Co pro Vás připravujeme?

V 10:35 vystoupí Marta Fabiánová na TCC online DIGI Stage s případovkou „Pohled na HR v (ne)daleké budoucnosti: AI jako pomocník při využívání psychodiagnostiky a zpětnovazebních nástrojů.

Těšíme se na Vás také na Festivalu HR řešení, kde budeme mít stánek. I letos chystáme soutěž o cenu, kterou prostě chcete!

Sledujte nás na LinkedIn, Facebooku či Instagramu a brzy se dozvíte víc.