Propouštění, zmrazování a snižování platů, zvyšování odpovědnosti, omezování bonusů či možností vzdělávání a rozvoje. To je realita řady zaměstnanců, kteří kvůli ekonomické krizi netratili svou práci. Je sice pravda, že patří k těm šťastnějším, předpoklad, že mohou být vděční, že vůbec mají práci, však může fungovat jen krátkodobě. Přesněji řečeno může trvat jen tak dlouho, dokud nedojde k oživení ekonomiky.
Ukazuje se, že veškerý psychický chaos, který zaměstnanci prožívají v období ekonomické krize, podnítil hromadné oslabení důvěry ve firmy, zejména u nejvýkonnějších zaměstnanců. Co ale mají firmy dělat, zvláště pokud stále trvá období ekonomické nejistoty? Měly by již dnes začít s konkrétními kroky, aby si získaly angažovanost svých lidí zpět.
- Dodejte energii svým vůdcům. Nezapomínejte, že i vedoucí pracovníci jsou lidé. V posledních měsících mohla ztráta morálky postihnout i je. Je třeba věnovat jim čas, sdílet společnou vizi a získat zpět jejich oddanost.
- Sdílejte jasnou a přesvědčivou vizi. Pokud ji dosud nemáte, vytvořte ji a sdílejte se všemi zaměstnanci prostřednictvím vůdců. Nesrozumitelnost vede ke zbytečnému strachu a nejistotě.
- Jasně definujte role a odpovědnosti. Krize přinesla restrukturalizace a změny rolí. Zaměstnancům je však spolu s tím třeba vysvětlit, co se od nich očekává a jak to souvisí s firemními cíli.
- Otevřeně, upřímně a často komunikujte. Komunikace je důležitá vždy, v době nejistoty však ještě více. Chybí-li upřímná komunikace, zaměstnanci cítí úzkost a šíří mezi sebou fámy.
Vzdělávejte zaměstnance a zapojujte je do řešení. Propojte systémy řízení HR se směřováním a cíli organizace. Se zaměstnanci zacházejte dobře – spravedlivě a s respektem. Snažte se podpořit morálku, zapojit více zábavy a budovat přátelská pracoviště.
-kk-