Českým firmám ujíždí vlak kvůli datům, málokterá je řeší ve vyšším vedení

Zhruba čtvrtina velkých firem po celém světě má ve svém vedení pozici datového ředitele (chief data officer, CDO), v evropských firmách je to téměř polovina. Jejich počet ve světě stoupá, částečně díky tlaku na implementaci umělé inteligence. Právě nedostatečná kvalita dat je totiž pro úspěch AI nástrojů největší brzdou. V Česku se však podle česko-kanadské platformy Ataccama trend ještě naplno neprojevil a mnoho firem stále nezvládá se svými daty strategicky pracovat. Jedním z důvodů má být absence manažerů odpovědných za strategické nakládání s daty ve vyšším vedení českých firem.

Martin Záhumenský, Ataccama

Moderní firmy se dnes musejí řídit na základě kvalitních a důvěryhodných dat a příchod umělé inteligence naplno ukázal, které firmy do kvality svých dat dlouhodobě investují a které nikoli. Práce s daty kdysi byla jednou z vedlejších rolí vývojářů, dnes je ovšem samostatnou disciplínou a vyžaduje nejen lidi se specifickými znalostmi, ale také zastoupení ve vedení firem v podobě datových ředitelů.

Přestože význam role datových ředitelů (také chief data officer, CDO) neustále roste, v Česku lidi na tyto pozice téměř nikdo veřejně nehledá, jak ukazují mimo jiné data z pracovního portálu StartupJobs. V době položení dotazu společnost neevidovala žádnou takovou poptávku ani na svém portálu, ani na jiných, a to ani zpětně. Celkový zájem o datové specialisty ovšem na trhu podle StartupJobs vidět je.

Do roku 2019 jsme se dívali pouze na jednu pozici analytik. Ta se nám v roce 2019 rozpadla na aktuální strukturu kategorií a přitáhlo to celou řadu nových nabídek. Po covidovém poklesu v roce 2020 vzrostl počet datových pozic na zatím nejvyšší úroveň a s nástupem zpomalení trhu jsme sledovali pokles zájmu o tyto pozice, ale to v kontextu celého trhu. Ale ve srovnání s jinými pozicemi nebyl propad tak razantní, jak jsme viděli například u vývojářských pozic. Takže můžeme konstatovat, že zájem o datové specialisty je a zůstává i ve chvíli, kdy firmy snižují stavy. Přesto takových pozic ve firmách je spíše méně. Ale očekáváme, že tyto pozice mají do budoucna velmi zajímavý potenciál,“ uvedl Filip Mikschik, zakladatel a CEO StartupJobs.

Firmy význam CDO podceňují

Analýza profilů českých CDO na sociální síti LinkedIn ukazuje, že když už v českých firmách tyto pozice vznikají, obsazují je z velké části dosavadní zaměstnanci. Pouze část z nich jsou přitom IT nebo datoví specialisté. Většina českých CDO jsou experti na finance či byznys, pouze čtvrtina z nich jsou lidé, kteří se datům věnují dlouhodobě. Celkem se jedná o vyšší desítky lidí, primárně ve finančním sektoru.

Absence datového backgroundu u některých CDO je pochopitelná. Typicky jsou to odborníci na segment, který data potřebuje využívat, například z business developmentu nebo financí. Díky této potřebě se tak začali systematickém přístupu k datům postupně věnovat. Jsou to mimo jiné právě aktivní stávající zaměstnanci, kdo pomáhá strategické řízení dat prosadit i ve vedení firem. Není překvapivé, že tuto roli někdy sami převezmou.

Výrazně se také liší obsah role CDO v různých firmách. V těch větších jsou to dle popisu na LinkedInu opravdu manažeři řídící data a jejich strategii napříč firmou. V menších firmách označení chief data officer zahrnuje spíše správce databází a analytiky. Podle studie AWS a MIT má téměř 73 % CDO pocit, že jejich pozice je pochopena méně než ostatní pozice v nejvyšším managementu. Jedním z důvodů je přitom právě nejednotná role.

Některé firmy si začínají uvědomovat, že k datům musejí přistupovat strategicky a komplexně. Nejednotné vnímání role CDO a široký rozptyl odborností těchto ředitelů ale naznačují, že ještě hledají tu správnou cestu. V západní Evropě a USA mají CDO čím dál více dovedností. Spojují datové a technologické zkušenosti s obchodním důvtipem a vůdčími a komunikačními schopnostmi, které jsou nezbytné pro práci napříč celou firmou. Stěžejní rolí CDO je zároveň budovat ve firmě kulturu práce založené na datech. Kvalitní CDO má šanci transformovat fungování celé firmy na efektivnější a inovativnější podnik, musí však mít pravomoc přijímat klíčová rozhodnutí a vést datovou agendu. S tímto hodně českých firem teprve začíná.