Co pálí INterku?

Roman Frkous, specialista na měřitelnou komunikaci, popisuje, jak propouštět zaměstnance s respektem

Inspirace, praktické návody a studie, networking. To byly hlavní spojníky letošního již 10. ročníku IN Communication Fora pořádaného společností top vision dne 1. října 2014 v renovovaném pražském Konferenčním centru U Hájků, kterého se zúčastnila řada zajímavých hostů z různých oblastí podnikání, avšak se společným zájmem o interní komunikaci. 

 „Všichni mluví o tom samém, ale ne každému se toho podaří dosáhnout.“

Úvodního slova se moderátor fóra a specialista na měřitelnou komunikaci Roman Frkous, věnující se této oblasti již 18 let, který hned zpočátku nastavil zrcadlo faktům spojených s interní komunikací za poslední tři roky.

Klíčovými tématy, s nimiž se IK musela (a musí) vypořádat, jsou: propouštění, budování firemní kultury, engagement programy, úsporné programy, zavedení měřitelnosti, poměrně novinkou v interní komunikaci je budování osobnostního PR a aktuálním tématem ve firmách je také „komunikace stravovacích zařízení“.

Smutným příběhem mnoha iniciativ cokoliv komunikovat však bývá fakt, že jim stačí, pokud druhá strana alespoň porozumí tomu, co „tím asi chtěl básník říci“. A to není dobře, vezmeme-li v úvahu, co musí interní komunikace zvládnout přetlumočit.

Každé z témat bylo na praktických příkladech rozebráno a publikum se dočkalo i řady vyzkoušených tipů, jak (ne)komunikovat. Třeba z pohledu propouštění. Zhruba 2/3 z téměř 70 účastníků akce se za poslední tři roky totiž museli nějakým způsobem s touto problematikou vypořádat. A právě způsob, jakým firmy následně komunikovaly a komunikují toto téma, hraje významnou roli v tom, zda bude informace opravdu přijata a patřičně pochopena.

Pár tipů, jak (ne)komunikovat, pokud propouštíte

  • Propouštění na místě a bez varování by měla komunikovat osoba, která má představu o tom, jak budou fungovat procesy po odchodu zaměstnance(ů). Opačným výsledkem je stres a odpor příjemců zprávy, kteří poznají nezasvěcenost mluvčího. A právě proto byste nejprve měli obeznámit své liniové manažery o stavu věci a až poté cílovou skupinou.
  • Je také důležité komunikovat k propouštěným jejich jazykem. Nesdělujte proto nepříjemnou informaci prvotně všem, ale jen těm, kterých se skutečně týká. Nekombinujte ani zaměstnance různých pozic.
  • Propouštění se dá interpretovat různě a klíčovým faktorem je vysvětlení a pochopení hlubších důsledků situace. Ideální formou je prezentovat jednoduše, leč fakticky, konkrétní faktory a jejich dopad na podnikání.
  • Propouštíte-li s respektem, pak nabídněte férové podmínky odstoupení, mezi něž může patřit také možnost přednostního náboru propuštěných zaměstnanců při opětovném zvyšování stavů.
  • Pokud kolují „drby“ nezapírejte, ale vždy jděte a komunikujte tam, kde se vynoří.

Máme se dobře. (?)

Ale dost o propouštění. Vývoj spokojenosti obyvatel České republiky, který konec konců ovlivňuje i náladu a dopady ve firmách, si oproti loňskému roku polepšil. Zvýšil se pocit štěstí i pozitivní výhled lidí na další období. Co to znamená pro IK? O tématu a jeho dopadu hovořil Tomáš Macků, Research & Communication Director z výzkumné společnosti Ipsos, který zároveň prověřil i názory samotných účastníků setkání.

Z interaktivního průzkumu tak například vyplynulo, že oproti loňskému roku, se ve 42 % interní komunikace ve firmách zlepšila, ač v 51 % se účastníci domnívají, že se problémy komunikačně řeší až na poslední chvíli.

„Nejdůležitější je značku nevymýšlet. Musíte jí objevit.“

Další mluvčí setkání pohovořili velmi věcně a přínosně o svých zkušenostech, ať už z pohledu HR odborníka nebo komunikačního specialisty. Účastníci tak měli příležitost poslechnout si zajímavé názory například na strategické budování firemní značky z praxe společností Česká spořitelna, ČEZ a UniCredit Bank, kde Martin Grau z České spořitelny představil svou prezentaci založenou na faktoru výzkumu jako klíčového aspektu budování úspěšného employer brandu na bázi „to je to, co skutečně naši zaměstnanci, i ti potenciální, chtějí.“

Avšak ani skvělé nápady, myšlenky nebo bohaté zkušenosti vám nebudou k ničemu, pokud je nedokážete dobře komunikovat a motivovat jimi své kolegy, o čemž mnohé ví Martin Šesták z UniCredit Bank, který vystoupil s tématem „Jak úspěšně zvládnout interní konferenci pro zaměstnance“.

V odpoledním bloku následovala otázka, zda je mít práci ta správná motivace, nad níž uvažovala Hana Hoblíková ze společnosti Vítkovice steel. Celý program následně uzavřel blok „Devatero přikázání pro interní komunikaci“, kde se představila senior konzultantka pro oblast komunikace Marie Wojciková společně s Jiřím Žižkou ze společnosti Motivate.

Kromě praktických případových studií byl prostor věnován také podnětným diskuzím, které pokračovaly i po oficiálním ukončení programu. Celé setkání tak ubíhalo v příjemné a otevřené atmosféře a nyní nezbývá než popřemýšlet nad tím, jaká témata a inspiraci přinese následující ročník IN Communication Forum 2015.


Články v sérii

Aktuální

10. ročník IN Communication Forum - Praha, 1.10.2014

Aktuální

Co pálí INterku?