Touha rozvíjet, vzdělávat a motivovat zaměstnance je jedním ze znaků zdravé firmy. Co ale dělat, pokud už jste „všechno zažili“ nebo chcete vytvořit trvalou hodnotu, která bude mít přínos i pro vaše okolí? Pak vás bude zajímat jeden ze současných trendů - filantropický teambulding.
S klasickým teambuildingem má ten filantropický stejný základ. Nadýcháte se čerstvého vzduchu, poznáte se v novém světle a podpoříte spolupráci v týmu. Navíc ale odjedete s pocitem, že jste udělali něco úžasného.
Práce s jasným smyslem
Filantropické akce jsou spojené s konkrétním společenským přínosem. Místo her a aktivit vás čeká reálná fyzická práce, jejíž výsledky udělají radost desítkám dalších lidí. Můžete vyzkoušet jednoduché věci jako stříhání keřů, malování dětských koutků či výrobu laviček nebo se pustit do velkolepých staveb altánů, celých dětských hřišť a divadelních pódií.
Vaše pomoc směřuje k neziskovým a příspěvkovým organizacím, kde je i ta nejmenší pomoc velmi vidět. V azylovém domě či domově seniorů, o který se stará jediný správce, dokáže i malý tým za jediný den ušetřit měsíc práce a dát uživatelům pocit, že o ně svět neztrácí zájem. Zároveň se skrze angažovanost a podporu konkrétních organizací dá smysluplně naplňovat firemní CSR strategie.
Na co si dát pozor
Hmatový chodníček pro Domov seniorů Praha Chodov
Co ale rozhoduje o úspěchu a neúspěchu filantropické akce u zaměstnanců? Z našich zkušeností je to především pečlivá příprava, zejména nalezení smysluplného projektu a nastavení partnerského vztahu mezi dárcem a obdarovaným.
Pokud v přípravě nedojde k pečlivému vyladění zájmů firmy a příjemce pomoci, můžete skončit v situaci, že svou prací vytvoříte něco, co nebude nikdo skutečně využívat. Je také důležité zvážit kapacitu a schopnost příjemce starat se dlouhodobě o váš dar. Bez pečlivé přípravy tak můžete jednoduše skončit v situaci, kdy postavíte hřiště v místě, kde momentálně žádné děti nežijí nebo městská část nemá prostředky či chuť na to, aby je udržovala. Nepřál bych vám takovou situaci vysvětlovat zaměstnancům.
Druhým zásadním faktorem je složení aktivit přizpůsobené zručnosti a zájmům vašich lidí. Hrabat listí asi zvládne kdokoliv, ne pro každého je to ale skutečná zábava. Co ale práce s elektrickým hoblíkem při konstrukci zábradlí nebo hutnění vibrační plošinou při stavbě petanquového hřiště nebo konstrukce dřevostaveb na základě technických výkresů?
Akce v takovémto formátu sice vyžaduje přísný důraz na bezpečnost, pro řadu účastníků je to však to pravé lákadlo. Mohou se totiž sami něčemu novému přiučit a práce rukama přináší skvělý zážitek. Čím je „produkt” složitější, tím větší jsou také nároky na zkušenosti pořadatelů akce. Proto kombinujeme práce tak, aby si každý člověk mohl najít aktivitu na kterou stačí, bude ho bavit a dá mu dobrý pocit z vlastního otisku do výsledného produktu.
Odpočiňte si na čerstvém vzduchu
Často vedeme debaty, jestli není vhodnější investovat čas zaměstnanců do projektů, kde mohou projevit svou vlastní expertní znalost (finanční gramotnost, právní služby, programátorské dovednosti, obchodní dovednosti apod.). Určitě je to smysluplná možnost, nicméně v takových projektech se často vytrácí efekt odpočinku, relaxace a vyčištění hlavy.
Existuje mnoho způsobů jak někoho podpořit, ale právě práce na společném projektu s viditelným výsledkem dokáže přirozeně podpořit společnou identitu zaměstnanců i celé firmy. Oproti finančním darům vidí každý osobně svou vlastní vydanou energii, vygenerovanou pomoc a přímý účel, který byl podpořen. A profesionální organizace dobrovolnické pomoci tomu dodává punc nefalšované události, kterou zaměstnanci vnímají jako opravdový benefit.
Hledáte praktický trénink? Zkuste rozvojovou variantu
Pokud si nechcete jen odpočinout, můžete zkusit variantu filantropického teambuildingu zaměřenou na rozvoj zaměstnanců. Díky propracovanému systému různých forem zadání, praktických workshopů a následných ohlédnutí, se dá v rámci filantropické akce rozvíjet téměř jakékoliv téma. Ať už je to praktické projektové vedení, kreativita v týmu, společné rozhodování nebo aplikace firemních hodnot do praxe. Díky tomu je každá filantropická akce zcela unikátní a vytvořená na míru.
Zní to zajímavě? Podívejte se na vlastní oči, jak taková akce může vypadat:
Autoři fotografií: Zbyněk Riedl a Kamil Coufal