Tomuto tématu se věnoval nedávný zajímavý lánek na serveru Harvard Business Review. Zakladatel úspěšného časopisu Fast Company a autor několika knih o leadershipu Bill Taylor v něm popsal pět „tvrdých“ otázek týkajících se „měkké“ stránky firemní kultury, které by si měli položit vedoucí představitelé všech firem.
1. Vychází vaše strategie řízení talentů z obchodní strategie firmy?
Firemní kultura není jen výběr určitých postupů v oblasti HR. Musí být založena na obchodních principech, které firmu odlišují od ostatních na trhu. Začíná jasným vymezením toho, co firma představuje, a proč by měla být úspěšná.
2. Věnujete svým lidem tolik pozornosti jako konkurenci?
Nejúspěšnější firmy uvažují jinak než ostatní, čímž se odlišují od konkurence. Zároveň se však také starají o své lidi více než ostatní. Pokud chcete být silnější v boji s konkurencí, musíte být skutečnější, autentičtější, lidštější.
3. Víte, co znamená být součástí vaší firmy?
Kultura má podporovat pocit sounáležitosti a společného odhodlání něco dělat, něco přinášet. Lídři firem s nejsilnějšími kulturami věnují mnoho času tomu, aby každodenním chováním ukazovali, co firma přináší.
4. Je vaše kultura postavena na nejen na výkonu, ale i na učení?
Lídři nejúspěšnějších firem se neustále učí. Hledají nové nápady, postupy a možnosti ve svém oboru. Totéž platí pro jejich zaměstnance.
5. Dokážete si zachovat nadšení pro změny a inovace, i když se nedaří?
Udržet vysokou energii a morálku zaměstnanců v době, kdy firma skvěle prosperuje, je poměrně snadné. Dlouhodobý úspěch si však v dnešní době žádá zkoušení nových věcí i přes riziko krátkodobých neúspěchů.
-kk-