Konflikty mezi zaměstnanci ničí pracovní morálku a produktivitu. Stále více amerických firem si proto najímá ombudsmany, aby jim pomohli řešit zaměstnanecké spory. Doposud byli tito poradci pro zaměstnance k vidění spíše na univerzitách, ve vládních organizacích nebo ve velkých korporacích. Dnes však jejich služby využívají i malé a střední firmy, které je vlastně potřebují nejvíce. Zatímco velké firmy mohou řešit zaměstnanecké spory přesunem pracovníků do jiných oddělení nebo poboček, malé si musí poradit na jednom místě.
Jednou ze společností, které poskytují služby ombudsmanů pro zaměstnance, je bostonská konzultantská firma WorkWellTogether.com. Mimo jiné pomohla i společnosti Sigmet, která se zabývá návrhy procesorů pro grafické zpracování signálů z meteorologických radarů. Ombudsman trávil v této firmě několik hodin týdně a ptal se zaměstnanců na jejich problémy. Pomohl tak odhalit příčiny osobních sporů, které nemusely vždy být jen problémem jednotlivců. Zásadním problémem byly například vágní popisy práce, které zaměstnancům nevymezovaly, co přesně mají dělat.
Práce ombudsmana pro zaměstnance zahrnuje:
- Ptát se zaměstnanců na otevřené otázky za účelem dostat se k příčinám jejich problémů.
- Využívat hypotetické konverzace za účelem naučit zaměstnance, jak správně jednat s kolegy.
- Jednat se zaměstnanci důvěrně za účelem maximální podpory poctivosti.
- Přimět management změnit postupy, které vyvolávají konflikty a navrhnout změny.
-kk-