Hloupost na sebe bere mnoho forem a je dobré znát strategie, jak vycházet s lidmi, kteří vás nějakým způsobem iritují. Chcete zvládat šest běžných „typů“?
- Hlasitý typ. První krok je vzít si takového „křiklouna“ stranou a požádat jej, aby při hovorech nebyl tak hlučný. Pokud to nepomůže, můžete jim naznačit chybu tím, že oplatíte stejnou měrou a budete postávat u jejich kóje s mobilem v ruce a patřičným hlaholem.
- Upovídaný typ. Když vás kolega chronicky zdržuje a vy zrovna potřebujete pracovat, vstaňte a stát zůstaňte, když k vám takový člověk přijde. Toto neverbální gesto naznačí, aby svou informaci zkrátili a odešli.
- Zloději nápadů. Je velká šance, že tito lidé nedokáží rozlišit mezi špatným a dobrým nápadem. Zkuste jim proto podsunout opravdu nevhodnou ideu. Pozor, někdy se ale po takové lekci jejich chování ještě zhorší.
- Dominátor obchodních jednání. Zkuste přepracovat systém tak, abyste takovému člověku sebrali vítr z plachet a zabránili jeho obvyklé rutině neproduktivní dominance.
- Tyran. Už nejste na škole a nesmíte připustit, aby vás někdo jakkoliv šikanoval. Pokud vytrváte, obvykle se tito lidé stáhnou.
- Pánovitost. Rozhlédněte se po firmě a možná zjistíte, že je toto chování součástí firemní kultury. V tom případě je lépe hledat nové místo.
Obecně můžete zvolit dvě strategie jednání:
- Pasivita. Vyhýbaní je vhodné, když nechcete konfrontaci. Je možné zajít za nadřízeným a požádat ho, aby zasáhl. Nebo jej můžete požádat o přeložení na jiné oddělení.
- Aktivní přístup. Zkuste si s obtížnou osobou promluvit. Tito lidé si nemusí být vědomi, že jsou někomu na obtíž. Je důležité podat jim konstruktivní zpětnou vazbu. Pokuste se také pochopit, odkud jejich chování pramení a přizpůsobit tomu svoji reakci.
-av-