Konfrontace s problematickou osobností zaměstnance patří mezi základní manažerské obavy. Jak se tedy správně zachovat ve chvíli, kdy pro vás pracuje nejlepší a nejvýkonnější odborník, o něhož nechcete přijít, zároveň však disponuje chováním, které je nepřijatelné?
- Hledejte příčiny. Svolejte schůzku s daným zaměstnancem za účelem objasnění důvodů jeho chování. Odhalení příčin usnadní hledání řešení.
- Uznejte snahu a vyhodnoťte chování. Položte si otázku, zda dotyčného motivuje nevraživost k ostatním, nebo upřímná snaha být nejlepší. Pak zdůrazněte, že ani nejlepší pohnutky neomlouvají nevhodné chování. Snažte se při tom být co nejvíce pozitivní a ukázat empatii.
- Předložte důkazy a diskutujte o důsledcích. Jasně doložte negativní důsledky chování zaměstnance. Ukažte spojení mezi tímto chováním a morálkou zaměstnanců a vysvětlete, proč je výsledek v jeho rukou.
- Apelujte na vlastní zájem. Většina lidí potřebujte vědět, co z toho bude mít, než se odhodlá k určité změně.
- Podporujte povědomí o ostatních. Řada lidí má problém vidět dále než sama sebe. Budujte interpersonální vztahy.
- Proměňte empatii v činy. Vysvětlete, jak na respekt a uznání většinou navazuje loajalita, nadšení a dobrá práce. Jakmile projevíte podporu cílům problematického zaměstnance, je stěžejní, aby i on poskytl stejnou podporu ostatním.
- Odměňujte a zdůrazňujte. Projevujte uznání za pokroky. Většina lidí reaguje na povzbuzení kladně.
-kk-