Jak řešit neshody v týmu

Ilustrační snímek

Lidé s odlišnými názory si často libují ve svých neshodách. Nehledají řešení, protože neshody jim dávají moc a vliv. Neustálé konflikty však nejen ohrožují produktivitu, ale také vytvářejí nepříjemné pracovní prostředí, které jde ruku v ruce se špatnou pracovní morálkou, absencemi a vyšší fluktuací zaměstnanců. Manažeři by proto neměli dopustit, aby se neshody na jejich pracovištích rozšířily. Článek nabízí několik rad, jak nalézt společnou řeč.

- Určete základní příčinu. Zajímejte se, kde je příčina neshod vašich zaměstnanců. Často se jedná o událost, která se stala již dávno. Zaměstnanec se například může cítit přehlížený, protože jeho nápady šéf odmítl, zatímco ty kolegovy přijal. Jiný může mít pocit, že se mu nedostává spravedlivého podílu času a zdrojů k plnění úkolů. Další si může nést špatný pocit z toho, že nebyl povýšen. Všechny tyto záležitosti je třeba řešit včas, aby se z nich nestalo nepřátelství.

- Zůstaňte nad věcí. Pokud je za neshody zaměstnanců odpovědný nadřízený, měl by to uznat a omluvit se. Hledejte způsoby, jak takovou situaci zlepšit prostřednictvím další diskuse a dialogu. Jestliže však příčiny problémů pocházejí ještě z doby, než jste se stali manažerem, uznejte pocity svých zaměstnanců a nestavte se na stranu nikoho.

- Zmírněte konflikty. Dejte svým zaměstnancům jasně najevo, že je nutné, aby spolupracovali. Pokud je necháte jednat na základě nenávisti, poskytnete jim pouze silnější důvod, aby šli proti sobě. Budujte politiku nulové tolerance vůči sporům na základě  osobností kolegů. Těmito zásadami by se měli řídit všichni, včetně vás.

- Najděte společnou řeč. Lidé, kteří spolu mají konflikt, snadno identifikují své rozdíly, což ještě posílí jejich neshody. Úkolem manažera je proto přimět obě strany, aby odložily své rozdíly. Proto je třeba určit společné hodnoty. Obě strany mohou například usilovat o úspěch firmy, což je společný cíl. Dejte jim tedy jasně najevo, že jejich neshody ničí tento cíl a vyžadujte, aby přestaly.

- Dotáhněte svou snahu do konce. To, že přimějete zaměstnance, aby na sebe přestali křičet, ještě neznamená, že dokáží spolupracovat. Pokračujte proto v monitorování situace. Pečlivě sledujte varovné signály, jako jsou rozzlobená vyjádření, vyhýbání se očnímu kontaktu nebo tiché zacházení. Potvrzujte individuální přispění, zároveň však zdůrazňujte, že klíčová je spolupráce. Ti, kteří nedokáží s kolegy zacházet s respektem, by měli opustit váš tým.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review