Kompenzační a platové nabídky různých zaměstnavatelů bylo dříve snadné porovnat - podmínky byly jasnější. V současné době, kdy máme komplikované možnosti na poli akcií, grantů a krátkodobých i dlouhodobých motivačních programů, je to složitější.
Nejzáludnější část je srovnání nové platové nabídky se starou. Většina vedoucích nemá ani tušení o skutečné finanční hodnotě jejich balíčků. A pokud ji neznají, nemohou srovnávat.
Když se zeptáte top managementu, kolik si vydělává, není schopen odpovědět přesně. Je typické, že čím výše někdo je, tím menší o tom má přehled. Mnoho z nich se v této záležitosti, při přestupu do nového zaměstnání, obrací na finanční experty, dokonce i právníky.
Kroky pro přípravu
Je nutné znát hodnotu současných prvků vašich odměn a mít jasnou představu, co chcete od budoucího zaměstnavatele. Nezanedbejte ani další prvky, např. podmínky při případném propuštění, bonusy, motivační programy a další výhody.
Následující tipy od expertů vám pomohou při vyjednávání s příštím zaměstnavatelem:
1. Určete hodnotu současného balíčku odměn.
Tím, že budete mít představu o hodnotě všech svých kompenzací, budete vědět, co necháváte „za sebou“ a kolik by vám měl nový zaměstnavatel nabídnout. Je to nutné, zvlášť když vybíráte z několika nabídek.
Sepište si hodnotu vašeho ročního příjmu a jakékoliv další hotovostní bonusy. Zajímejte se i o kolik a kdy by byl váš plat zvýšen a kolik by byla celková suma po tomto navýšení.
2. Určete, jak dobře jste placeni v porovnání s ostatními ve vašem oboru.
Díky internetu můžete tyto informace získat relativně snadno. Množství stránek nabízí informace o platech v různých pozicích a odvětvích. Tím, že zjistíte, jak si stojíte, můžete určit, zda si můžete dovolit říci více.
3. Zjistěte, jaké jsou typické granty pro manažery na vaší úrovni.
Pokud vám nový zaměstnavatel nabízí akcie, měli byste vědět, v jakém by to mělo být množství. Velikost odměn v této sféře závisí na velikosti firmy a zda je, či není soukromá a samozřejmě na vaší pozici.
4. Srovnávejte podobné prvky balíčku.
Jediný způsob, jak udělat smysluplné srovnání různých nabídek je porovnání každého jednotlivého prvku proti stejnému, či podobnému, a rozdělit tak nabídku na několik částí.
5. Sdělujte své požadavky rozumně.
Zaměstnavatel bude obvykle jednat fér s kandidátem, o kterého má opravdu zájem. Nikdo nechce, aby byl nový vedoucí od začátku nespokojen. Stejně tak ani vy nechcete, aby si váš budoucí zaměstnavatel myslel, že jste až příliš nároční.
-av-