Docent Jan Urban, ředitel významné poradenské firmy zabývající se manažerským poradenstvím pro řízení a rozvoj lidských zdrojů, který současně působí i jako učitel na Karlově Univerzitě a VŠE v Praze odpovídal v rozhovoru pro server jobpilot.cz na otázky týkající se výběru, motivace a zvyšování výkonnosti zaměstnanců. Sám se personálnímu a organizačnímu poradenství věnuje od roku 1992 a specializuje se na hledání manažerů cestou přímého oslovení, tzv. executive search.
Daleko složitější než vlastní výběr zaměstnanců je podle Urbana již jejich nábor, konkrétně přesvědčení dané osoby o tom, kde se jí otevírají zajímavé příležitosti. Co se týče samotného výběru, důležité je neomezovat se jen na jednu metodu. Základem ovšem zůstává strukturovaný rozhovor, který nezahrnuje tolik omezení jako například moderní assessment centra. Nejčastějšími chybami v rámci přijímacích pohovorů jsou pak podle něho haló efekt, efekt zrcadla a neschopnost náboráře klást vhodné otázky.
V souvislosti s motivací zaměstnanců zmiňuje Urban smutný fakt, že ji řada manažerů odkládá s odvoláním na nedostatek peněz. Neuvědomuje si ale přitom, že motivace není jen věcí zvyšování mzdy. Motivování je podle něho nedílnou součástí povinností manažera, stejně tak jako hodnocení, jehož cílem je zefektivnění výkonů zaměstnanců. Výkonnější člověk je ten, jehož výkon je řízen. Manažeři mnohdy vidí problém ve schopnostech konkrétních lidí, ne vždy je však chyba na straně zaměstnanců. Ti často nevědí, co je přesně jejich pracovní náplní a jakých cílů mají dosahovat.
**Datum vydání:** V/2003
Article source JobPilot.cz - české stránky serveru JobPilot s nabídkami práce