Pravidelný oběd je klíčovým prvkem k udržení zdravého životního stylu. Většina zaměstnanců si jej proto v práci neodpustí. Podle výsledků Barometru FOOD hlavní jídlo dne pravidelně vynechává zhruba 5 % z nich. Dle odborníků ale pravidelnost není vše – záleží i na tom, kde a s kým si oběd obvykle dopřáváme. Se spolupracovníky ze stejného oddělení nejčastěji obědvá 59 % Čechů. Oběd s rodinou nebo s přáteli upřednostňuje 5 % pracovníků. Necelá třetina (31 %) zaměstnanců pak obědvá o samotě.
„Z výsledků průzkumu je jednoznačně patrné, že pokud tuto možnost máme, preferujeme obědvat v kolektivu. Zajistí-li zaměstnavatel správné podmínky, stává se z oběda pravidelný zvyk, který odbourává stres a utužuje vztahy na pracovišti. Zároveň motivuje zaměstnance se do kanceláře vracet, čímž se prohlubuje také jejich vztah ke značce zaměstnavatele. Na druhé straně ale podle dat řada strávníků přesto obědvá o samotě, nebo oběd zcela vynechává. Za bariéru pravidelného poledního stravování uvádějí zaměstnanci především nevyhovující stav pracovního místa či prostředí pro stravování,“ vysvětluje Aneta Martišková, členka vedení společnosti Edenred.
Co zaměstnance motivuje k tomu, aby v práci obědvali pravidelněji?
Respondenti řadili položky podle důležitosti (1-9), vyšší hodnota znamená důležitější
Významnou roli hrají také finanční faktory. Oslovení zaměstnanci zmiňují, že k tomu, aby v práci obědvali pravidelněji, by je motivoval příspěvek od zaměstnavatele. Nezanedbatelná část zaměstnanců by rovněž ocenila delší obědovou pauzu. „Na stravování zaměstnanců v pracovní době má zásadní vliv zaměstnavatel, který svými rozhodnutími přímo i nepřímo ovlivňuje jeho kvalitu a vyváženost. Průzkumy Hospodářské komory ČR i zkušenosti konkrétních zaměstnavatelů jasně dokazují, že si podporou stravování zaměstnavatel zajistí větší spokojenost zaměstnanců, a spolu s ní stoupne i jejich výkonnost. Nemusí přitom jít pouze o podporu finančního charakteru. Důležité je dopřát zaměstnancům dostatek času na oběd a vytvořit prostředí, ve kterém nepůsobí půlhodinová obědová pauza jako obtíž, ale jako vítaná příležitost pro budování vztahů na pracovišti,“ míní Tomáš Prouza, viceprezident Hospodářské komory ČR.
Obědy si nejčastěji připravujeme sami
Přímo v prostředí kanceláře během pracovního dne nejčastěji obědvají téměř tři pětiny zaměstnanců. Většina si přitom k obědu dává jídlo, které si přinesli z domova. Tímto způsobem nejčastěji obědvá 42 % pracovníků. Necelá 4 % zaměstnanců v práci obědvají jídlo, které si přinesli z restaurace, další 4 % si nechávají jídlo z restaurace dovézt rozvážkovou službou.
Mimo kancelář na oběd vyráží asi třetina zaměstnanců. Nejpopulárnější jsou klasické restaurace, ve kterých nejčastěji obědvá 22 % pracovníků. To je ve srovnání s dříve populárními podnikovými kantýnami (12 %) téměř dvojnásobek. V pohodlí domova se pak obvykle stravuje necelých 10 % zaměstnanců. To odpovídá datům z otázek v průzkumu týkající se práce z domova, podle kterých právě desetina zaměstnanců v pracovním týdnu stráví na home office více než polovinu dní.
„Stravování z domova může být příležitostí vychutnat si společně s rodinou vyvážené, doma připravené jídlo z kvalitních čerstvých surovin, ale také rizikem v podobě snadné dostupnosti nezdravých slaných i sladkých pochutin či dovážky z fast foodu konzumované ve spěchu u počítače. Měli bychom tak dbát na to, jaké domácí prostředí a kulturu stravování si vytvoříme. Protože právě prostředí, které nás obklopuje, do značné míry utváří naše návyky,“ vysvětluje MUDr. Eliška Selinger ze Státního zdravotního ústavu.
Pro zaměstnance pracující na home office, kteří si nestíhají jídlo sami připravit, nebo si na oběd zajít do restaurace, představuje jednu z mála možností, jak se během práce kvalitně najíst dovážka. Alespoň občas si jídlo nechávají doručit dvě třetiny zaměstnanců. Oblibu rozvážkových služeb potvrzují i data z Edenred Restaurant Indexu. Z něj vyplývá, že ze všech plateb restauracím za obědy je až 9 % realizováno skrze rozvážkové služby. Z hlediska celkové utracené částky jsou však tyto transakce představují 21 % celkové hodnoty plateb.
tisková konference k prezentaci průzkumu Barometr FOOD
Návrat do restaurací
Od začátku letošního roku průměrné ceny oběda vytrvale stoupaly – každý měsíc zhruba o korunu. Nejvyšší průměrnou částku, přes 185 Kč, jsme za hlavní jídlo platili v srpnu. Nyní však ceny již třetí měsíc v řadě nerostou – ve většině regionů naopak mírně klesají. Aktuálně Češi za obědové menu v průměru zaplatí 184,3 koruny. To je o korunu a 10 haléřů méně než v červenci, kdy průměrná cena dosáhla rekordních 185 korun a 40 haléřů. K nejvýraznějšímu poklesu došlo ve Zlíně, kde ceny klesly o 4,1 koruny na současných 162,8 korun. To je nejméně v celé České republice. Například Jihlavané si ale naopak oproti červenci připlatili o 3 koruny. Mírný pokles cen je tak pravděpodobně jedním z faktorů, které stojí za postupným návratem strávníků do restaurací.
„Naše data jednoznačně vypovídají o nárůstu počtu plateb v restauracích. Jejich množství oproti loňskému říjnu stouplo o 15 %. Až o 21 % zároveň vzrostla celková částka, kterou čeští zaměstnanci za obědy v restauracích utratili. Tento vývoj je dobrou zprávou nejen pro restauratéry, ale i pro zaměstnance, pro které se stává návštěva restaurace během oběda dostupnější. Mohou si tak častěji dopřát teplé, kvalitní a plnohodnotné jídlo společně s kolegy,“ komentuje vývoj Aneta Martišková, členka vedení Edenred.
Barometr FOOD a FOOD Assembly
Průzkum Barometr FOOD od roku 2009 každoročně monitoruje očekávání, požadavky a zvyky strávníků napříč zeměmi EU. Hlavním koordinátorem projektu je společnost Edenred, ve spolupráci s 25 evropskými partnerskými organizacemi a univerzitami. Barometr je součástí Programu FOOD (Fighting Obesity through Offer and Demand) pod hlavičkou Evropské komise, jehož cílem je podpora nutričně vyvážené obědové stravy ve spolupráci se zaměstnanci a restauracemi. První část výsledků letošního průzkumu zveřejnila společnost Edenred společně s partnery v rámci FOOD Assembly, a to u příležitosti Světového dne jídla (16. října).
O společnosti Edenred CZ
Edenred ČR pečuje o 700 000 každodenních uživatelů z řad zaměstnanců, kterým poskytuje služby v síti 57 000 partnerských provozoven. V oblasti digitalizace patří k lídrům na českém trhu. Stravenky a volnočasové benefity jsou k dispozici na jedné platební kartě Edenred Card. Karta umožňuje platbu mobilními aplikacemi Apple Pay a Google Pay. Čerpání benefitů je možné online díky platformě Edenred Benefity Café. O tom, jak benefity implementovat k co největší spokojenosti zaměstnanců, radí Edenred firmám na nově spuštěném Edenred Wellbeing Blogu.