Zeptáte-li se vysoce postaveného manažera v Silicon Valley, co jej motivuje, odpoví, že jsou to peníze. Výkonní ředitelé a ostatní vrcholoví manažeři jsou po léta skutečně motivováni čistě finančními odměnami. Získali si tak pověst vedoucích pracovníků, kteří se dají vysokými finančními odměnami koupit. Někteří z nich jsou zejména v dnešní době pro tučné peníze schopni porušit základní lidské hodnoty, o slušnosti nemluvě. Otázka zní: Jsou celé naše životy o penězích?
Zisk je nepochybně to pro podniky životně důležitý. Obchod není charita. Je to však jen jeden z důvodů podnikové existence. Před dvěma sty lety byla etika věcí svědomí. V současné době to však spíše vypadá tak, že etické je všechno, co dosud není popsáno v zákonech a firemních směrnicích jako nelegální nebo neetické. Kromě tučného zisku několika vyvoleným by však podniky měly zaručit veškerému svému lidskému osazenstvu možnost dýchat, přispívat společně k vyšším hodnotám. Mnozí zaměstnanci popisují svá pracoviště jako by byla bez duše, připadají si psychicky a emocionálně necitliví. Pravda však zůstává taková, že duši nemůže nikomu nikdo ukrást, ta se dá pouze ztratit nebo prodat a mnozí lidé ji prodávají dobrovolně.
Svou duši člověk v zaměstnání dobrovolně prodává pomalu, prostřednictvím nejrůznějších kompromisů. To trvá až do doby, kdy se probudí a uvědomí si svoji ztrátu spojitosti. Je to jako kdybychom vzali žábu, hodili ji do hrnce s vodou a začali vodu ohřívat. Žába v pozvolna ohřívající se vodě vydrží, až se za živa uvaří. Kdybychom ji hodili rovnou do vody vařící, vyskočí opařená žába okamžitě z hrnce ven. V zaměstnání by se tedy každý člověk měl řídit vlastními pocity a hodnotami, nebránit se emocionálnímu životu. Řídit se přitom může čtyřmi základními radami:
1. Svou duši a zdravý rozum si zachováte, stane-li se to vaším výslovným cílem.
2. Přestaňte býti ochromeni a věnujte pozornost svým skutečným pocitům.
3. Vypěstujte si vztah k vlastním emocím, naučte se je nepotlačovat.
4. Začněte dělat věci tak, jak vyhovují vám osobně.
**Datum vydání:** II/2003
Article source The CEO Refresher - a U.S. website focused on management