Snaha zapadnout následuje každého v průběhu celého života. Ve škole nechcete být dítě, které si bude hrát samo, na párty pak samotářem v koutě. V kanceláři byste si přáli, aby si s vámi během dne promluvilo pár lidí, nebo nechcete, aby vás přinejmenším aktivně neměli v oblibě.
Lidé si nesednou z celé řady příčin. Osobnosti si nemusejí vyhovovat, pohlaví, národnostní příslušnost nebo věk mohou pro ostatní znamenat překážku. I pouhé tušení a vybájené představy mohou bránit zformování vztahu.
Propast mezi pohlavími
Vicky Oliverová, autorka knihy "Bad Bosses, Crazy Co-Workers and Other Office Idiots", pracovala pro reklamní agenturu, kde byla jedna z mála žen a to ještě nejmladší. Rozhodla se, že svůj věk a pohlaví využije ve svůj prospěch. „Vzala jsem to jako výzvu,“ říká. „Uvědomila jsem si, že díky své odlišnosti budu dávat týmu jinou perspektivu.“ Je zásadní akceptovat, že možná nebudete připuštěni do každé jednotlivé společenské aktivity, ale je naděje, že ve věcech, na kterých záleží bude váš názor jako outsidera oceněn.
Když vás neznají
Někdy je pře mezi kolegy méně o tom, co se jim nelíbí, ale více o tom, co nevědí. Zvažte posudek, který měla V. Pynchonová jako mladá advokátka. Její nadřízený jí řekl, že kolegové, kteří ji dobře znali, si ji oblíbili, zatímco ti, kteří ji neznali, na ni měli velmi nepozitivní názor.
Samotář
I když se snažíte, nemůžete nikoho nutit, aby se s vámi přátelil nebo vás měl rád. Naopak, pokud se budete snažit příliš, můžete získat více nepřátel než přátel. M. S. Lee měl problémy kvůli své národnostní příslušnosti. „Přišel jsem na to, že klíč, jak zapadnout do kolektivu, je chovat se tak, aby se lidé okolo vás cítili příjemně,“ říká Lee. Po letech vyvinul pár metod, jak formovat dobré vztahy. Zde je několik jeho tipů:
- Trocha kulturní antropologie. Studujte firemní kulturu a získáte tipy, jak se přizpůsobit. Jak se lidé oblékají a jak formálně nebo neformálně komunikují. Snažte se odrazit v sobě tuto kulturu, ale zároveň si zachovat svou osobnost.
- Povzbuďte ego. Udělejte první krok, když jste na pracovišti nováčkem. Pozvěte někoho na pracovní oběd nebo ať se s vámi účastní nějaké společenské aktivity. Bavte se s nimi tak, aby měli pocit, že jsou středem zájmu.
- Buďte flexibilní. Zkuste si uvědomovat pracovní styl druhých – může být více nepřímý, rafinovanější nebo více orientovaný na detaily, a přizpůsobte svou interakci s těmito lidmi jejich módu.
- Podělte se o zásluhy. Snažte se sdílet úspěch s týmem bez ohledu na podíl jejich přispění.
-av-