Jedno z největších zklamání nových zaměstnanců je zjištění, že si našli práci, kterou nemají rádi a nakonec ji opustí. Podobně i zaměstnavatelé těžce nesou přijetí nových zaměstnanců, které se nevydaří. Ve hře jsou vysoké finanční náklady. Proto je fluktuace zaměstnanců tak důležitou otázkou. Čím déle si firma udrží zaměstnance, tím více může profitovat, protože dokáží ochraňovat a zvyšovat kvalitu daných produktů či služeb. Nízká fluktuace šetří také náklady na reklamu, školení a organizování pracovních pohovorů.
Přestože výše uvedená fakta nejsou ničím neznámým, ne každému zaměstnavateli se daří úspěšně udržovat nízkou fluktuaci zaměstnanců. Jen američtí zaměstnavatelé přichází kvůli špatně přijatým zaměstnancům ročně o více než miliardu dolarů. Chtějí-li zaměstnavatelé dosáhnout zlepšení, měli by v první řadě mít proces. Musí se naučit vnímat celkový obraz toho, jak jednotliví uchazeči zapadají do dané organizace.
Důležitou roli ve zmíněném celkovém obrazu mohou sehrát psychologické testy a profilování, jejichž smyslem není vytahovat špínu na uchazeče, ale zjistit, jak reagují na stres a změny. Podstatné jsou jednak dovednosti a stabilita práce, jednak schopnost vycházet s ostatními. U uchazeče je třeba sledovat profesionální chování v průběhu pohovoru. Vždy je jej však třeba vnímat jako člena určité rodiny s určitým osobním životem. Rozhodování o přijetí by nemělo být okamžité, důležité je nechat emoce nejprve vše zvážit.
Udržení zaměstnanců po přijetí vyžaduje především otevřenou komunikaci. V dnešní době je důležitý také vnímavý přístup k multikulturnímu uspořádání pracovišť. Zaměstnanci musejí mít z chození do práce kladný pocit, což je základem nízké fluktuace.
-kk-
Zdroj: Chicago Tribune - webové stránky amerického deníku