Většina lidí vnímá konflikty negativně, ve skutečnosti však konflikty mohou být i neutrální či dokonce pozitivní. Podle amerického spíkra, publicisty a odborníka na psychologii organizací Davida Javitche představuje konflikt napětí. To, že spolu lidé nesouhlasí, však nemusí nutně znamenat nic zlého. Negativním a škodlivým se tlak plynoucí z rozdílných názorů stává až tehdy, když zůstává neřešen a ignorován. K tomu poměrně často dochází právě v organizacích. Jak tedy řešit konflikty na pracovištích?
Jednejte přímo
Manažer, v jehož týmu dojede ke konfliktu, by se k celé věci měl postavit čelem. Měl by svým lidem zdůraznit, jak důležité je spory řešit a zužitkovat je pozitivním způsobem. Poslechněte si samostatně obě strany a seznamte se s jejich názory. Ujistěte se, že vedle emocí proberete i specifická fakta a události, které vedly ke konfliktu.
Pozvěte obě strany
Obě strany poté pozvěte ke společnému jednání. Tento krok často pomáhá účastníkům sporu odhalit skutečnosti, kterých si druhá strana doposud nebyla vědoma. Důležité je hledat společnou řeč, která se stane základem hledání řešení.
Vyzývejte ke kompromisu
Společného úspěchu lze dosáhnout jen tehdy, pokud budou všichni ochotni něco obětovat. Konflikty je ale proto třeba řešit v klidu a pozitivně.
-kk-