Kritiku musíte umět přijímat

Zaměstnanci touží po zpětné vazbě. Ovšem jen po té dobré, přiznejme si to. Když pracujte týden na zprávě a manažer nebo kolega zkritizuje váš styl psaní, určitě to není ta zpětná vazba, po které toužíte.

Podle kariérových expertů by měli manažeři být „vycvičení“ k tomu, aby uměli jednak zpětnou vazbu vůbec poskytnout, a jednak, aby ji poskytli co nejlépe, aniž by někoho urazili nebo zranili. Zaměstnanec by měl jakoukoli odezvu umět přijmout a navíc si ji vzít jako výhodu.

Parafrázujte to, co slyšíte. Vezměte si trochu času a přemýšlejte, jak co nejlépe odezvu absorbovat a využít. I když cítíte, že vám bylo ukřivděno a že takovou kritiku si vaše práce nezasloužila. To, že se budete snažit odezvu přijmout, ještě neznamená, že s ní souhlasíte.

Snažte se přijmout každou odezvu a dál o ní přemýšlet. Vyvarujte se první reakce na svou obranu nebo ospravedlnění svého chování. Zaměřte se na detaily kritiky a zkoumejte ze všech úhlů, co je pravda a co s tím vy sám můžete udělat.

Kritika obvykle potřebuje několik hodin, aby byla vstřebána. Většinou chceme nejdřív popudit kritizující osobu, pak ospravedlnit naši práci a sami sebe a pak chceme najít důvod, proč je kritika špatná a budeme hledat někoho, kdo bude souhlasit s naším názorem. Jenže to je špatně. Místo toho poděkujte osobě za její názor a řekněte, že potřebujte přemýšlet o tom, co řekla.

-pk-

Article source Joan Lloyd & Associates - Executive & Team Coaching, Teambuilding and Organizational Development
Read more articles from Joan Lloyd & Associates