Představte si, že pracujete pouze čtyři hodiny denně, devět měsíců v roce a vyděláváte takové peníze, abyste se svým volným časem mohli dělat cokoliv se vám zachce. Podle futuristů ze začátku dvacátého století měl právě takto žít průměrný zaměstnanec dneška. Inu, poněkud přestřelili...
Ačkoli by záznamníky, faxy, mobilní telefony a e-maily měly práci spíše ulehčovat, zdá se že je tomu právě naopak. Práce je stále víc, často nám roste přes hlavu, musíme dělat x věcí najednou, vyřizovat telefonáty, odpovídat na maily, jednat se zákazníky – zkrátka někdy je toho až příliš. Několik následujících kroků vám může pomoci dostat množství práce pod kontrolu:
Pracujte na věcech, které jsou důležité. To zní samozřejmě, ale mnoho lidí podléhá pokušení zaměřit se nejprve na snadné úkoly, které ovšem neoplývají velkou důležitostí.
Zaznamenávejte si své aktivity. Pomůže vám to sledovat kolik času jste vynaložili na jakou činnost. Po určité době vedení záznamu si můžete všimnout míst, kde marníte čas na zbytečnosti.
Klaďte si denní cíle. Pokud se řídíte nějakým plánem, je to vždy časově úspornější, než nekoordinovaná činnost.
Určete si časové rozmezí, kdy budete odpovídat na telefonáty a maily. Krom této doby za sebe nechte pracovat záznamník nebo automatickou odpověď na vaší e-mailové schránce. Neustálé zvedání telefonu, stejně jako čtení mailů rozptyluje vaši pozornost a tím prodlužuje dobu vaší práce. Volající si časem zvyknou na dobu kdy mohou volat a pošta nikam neuteče. U e-mailu navíc nikdo neočekává okamžitou odpověď.
Nedovolte aby se problémy druhých týkaly i vás. Jestliže vám někdo hodí míč, nemusíte ho automaticky chytit. Pokud za vámi někdo přijde se svým problémem, poraďte mu, bude-li to ve vašich silách, ale neřešte ho za něj. Možná to zní sobecky, ale kdybyste to tak nedělali, za chvíli se nebudete zabývat než řešením cizích problémů.
Když cítíte, že vám práce přerůstá přes hlavu, neskrývejte to. Ve společnosti, která si chce udržet dobré zaměstnance, se k vám šéf neotočí zády. Nicméně místo toho abyste řekli „Já na to nestačím“, nabídněte možná řešení. Například pokud nestihnete dokončit zprávu před daným termínem, můžete šéfovi navrhnout, že do termínu dodáte zkrácenou verzi a dokončení zpracujete do pozdějšího data.
Tyto kroky vám pravděpodobně nepomůžou k životu takovému, jak si ho představovali na začátku 20. století, ale mohou snížit vaše pracovní vytížení a přispět k větší kontrole nad pracovním životem.
-ds-