Spolehlivou slepou konverzační otázkou, kterou všichni stále používáme, je: „Jak se ti vede?“ Ve skutečnosti se ptáme: „Jak se mi vede?“ A doufáme, že uslyšíme uspokojující: „Dobře.“ Susan Scott má proti této hloupé výměně pseudo-informací protijed. Je autorkou knihy o komunikaci a koučuje manažery takových společností, jako je například Microsof nebo AT&T Wireless. Podle ní je konverzace vztah. A vztah můžeme vybudovat jednou konverzací. Zde je pár rad:
- Dělejte to opravdově – nereálná konverzace, která postrádá upřímnost a poctivost, lidi znepokojuje. Příliš opatrná konverzace je neúspěšná konverzace. Jen odkládá konverzaci, která se stejně musí odehrát.
- Pusťte se do nejtěžší výzvy dne – vyhoření se nedostaví, pokud řešíme problémy. Dostaví se, pokud se snažíme řešit jeden problém pořád dokola. Zeptejte se sami sebe, co je nejdůležitější věcí, o které potřebujete právě mluvit. Pojmenovaný problém je řešený problém.
- Buďte tady a nikde jinde – ačkoli žádná konverzace nemůže zaručit změnu trajektorie podniku nebo kariéry, jakákoli konverzace to může způsobit. Hovořte a poslouchejte tak, jako by každá konverzace byla ta nejdůležitější, jakou jste kdy vedli. Možná opravdu je.
- Nechte ticho pracovat pro vás – mnoho lidí zaměňuje žvanění za hovoření. Vzduch může být tak zaplněn slovy, že se každý ztratí. Porozumění často přichází v pomlkách mezi slovy. Čím více je předmět hovoru zatížen emocemi, tím více ticha je zapotřebí.
- Převezměte odpovědnost za to, co jste řekli – pro vůdce a manažery to není triviální poznámka. Emoční stopa, kterou za sebou necháváte, je větší, než myslíte. Mluvte jasně, s přesvědčením a soucitem.
-ba-
Zdroj: Fast Company - portál předního amerického magazínu pro manažery