Profesionální obchodník a profesionální personalista mají mnoho společného. Oba firmě zvyšují zisky, rozšiřují příležitosti a oba svým způsobem umí prodávat. Když přijme firma špatného personalistu, je to jako kdyby udělala chybu v účetnictví – má to vliv na všechny věci, které nastanou potom.
Článek uvádí chyby, kterých by se měly firmy při náboru personalistů vyvarovat. Jedno z nebezpečí spočívá v tom, že v současné době se klade velký důraz na používané technologie a automatizační nástroje, přičemž se tolik nehledí na osobnost uchazeče.
Další problém vzniká v situaci, kdy personalistu přijímá malá firma, která nemá personální oddělení, a tudíž ten, kdo dotyčného přijímá, není personalista a nemá potřebné zkušenosti.
Nábor personalistů by měl vycházet z následujících otázek:
* Kde jste doposud pracoval a jaké uchazeče jste přijímal?
* Jaké nástroje jste v tomto procesu používal?
* V jakém průmyslovém odvětví jste působil?
V článku jsou dále blíže popsány schopnosti, které by měl uchazeč o práci personalisty mít a které by se měly při jeho náboru zjišťovat. Jedná se zejména o obchodní schopnosti, inteligenci, příjemné vystupování, profesionální jednání, extroverzi (uchazeč se nesmí bát jednání s lidmi) a sebedůvěru.
**Datum vydání:** IV/2002