Šéfů se mnohdy velmi dotýkají výtky podřízených. Domnívají se totiž, že nikdo nezná jejich obchod lépe než oni sami. Nepřipustí si například skutečnost, že obchodní zástupci mohou mít dokonalejší nadhled nad produkty a zákazníky. Odmítají pak poslouchat o nedokonalostech svých produktů, což ale neznamená, že tím celý problém zmizí. Pokud je chyba opravdu na straně produktu, budou se ozývat další a další nespokojené hlasy zaměstnanců a nakonec i zákazníků.
Šéfové, kteří se chovají tímto způsobem berou obchodování příliš osobně. Každý manažer někdy udělá chybu a právě ignorace zpětné vazby bývá nejčastější. Jejími důsledky jsou zakázané diskuse a neřešená špatná rozhodnutí. Náprava je teoreticky velmi jednoduchá – požádejte zaměstnance o zpětnou vazbu, poděkujte, oznamte, že se jí budete zabývat, zabývejte se jí a pak zveřejněte, jak jste se rozhodli jednat. V praxi je však vůči tomuto jednání řada šéfů odolná. Je zvyklá přiznávat si veškeré zásluhy za úspěch a neúspěch přičítat vnějším vlivům.
V podstatě existuje jen jeden efektivní přístup, jak celý problém vyřešit. Šéfové musejí pochopit, že i když zpětná vazba působí osobně, obchodní chyba není totéž co morální selhání. Jakmile se začnou chovat defenzivně, je třeba uvědomit si, že je to přirozená součást podnikání. Čím rychleji se naučí reagovat na kritiku, tím více klesne pravděpodobnost, že budou reagovat nevhodně. Současně by měli pochopit i to, že přijímání zpětné vazby neznamená řídit se jí striktně ve všech případech.
-kk-
**Datum vydání:** VII/2004
Zdroj: Inc.com - portál amerického magazínu Inc. pro začínajcí podnikatele