Již Mick Jagger to vyjádřil ve své písni „You can't always get what you want.“ Nemůžeme mít vše, co chceme. Pokud se o to ale pokusíme, může se mám to příležitostně poštěstit. Ať už jednáme s podniky či zákazníky, šéfy nebo dodavateli, rodiči nebo dětmi apod., měli bychom vědět, že efektivní jednání tvoří čtyři základní principy:
- oddělení lidí od problémů,
- soustředění se na zájmy, nikoli pozice,
- navrhování možností pro uspokojení obou stran,
- kladení důrazu na objektivní kritéria.
Základní problém při jednání spočívá v přístupu, který neusiluje o nalezení společné cesty, ale zranění protivníka. Každá strana chce vyhrát a ta druhá, ať se už s prohrou nějak vypořádá sama. Doby takovýchto jednání jsou ale již u konce. Dnešní jednání je třeba vést u duchu toho „jak“ postupovat, nikoli „co“ dělat. Konkrétně je jedná o tři základní kroky: výkonné (odmítají-li klienti schůzky a ignorují telefonáty), procesní (není třeba čekat na odpověď klienta) a kroky uznání (udržení komunikace a vyjádření respektu). Úspěšné jednání dále vyžaduje kreativitu ve vytváření vizí a sebedůvěru.
Zdroj: bcentral - Portál společnosti Microsoft věnovaný malým podnikům