Pro řadu zaměstnavatelů je nejvyhledávanější výhodou flexibilní pracovní doby vytváření potenciálu pro snížení nákladů spojených s kancelářskými prostorami. Praxe ale může přinést řadu problémů.
Především je důležité získat přehled o tom, jak je prostor momentálně využíván. Většina manažerů a zaměstnanců ze zvyku nadhodnocuje využití kancelářských prostor.
Pracoviště mívají ale jen asi 45 – 50 % využití. Vždy je někdo na dovolené nebo nemocný a často jsou vydržované celodenní prostory pro osoby, které jsou zaměstnány na částečný úvazek. Další důvody jsou účasti na zdlouhavých jednáních, práce s jinými odděleními, externími klienty nebo účast na školeních.
Stejně důležitý údaj je časová kulminace pobytu na pracovních stanovištích, protože ne všichni bývají v kancelářích ve stejnou dobu. Dokonce i administrativní pracovníci zřídka dosahují 100% využití.
Než ale zrušíte 40 % pracovních prostor, zvažte přepracování rozložení stolů a úložných prostor. Typicky mívají kanceláře příliš cirkulačního prostoru a nedostatek prostor pro uložení věcí, které se aktivně používají. Využijte efektivněji prostory, které jsou volné z důvodu přístupu k archivačním složkám, dveřím atp. Všímejte si stolů nevhodných rozměrů a tvarů, které nevyhovují pracovním potřebám.
Flexibilní pracoviště
Pokud je projekt prezentován výhradně z pohledu úspory prostředků, přinese spíše negativní reakce. Je nutné přemýšlet o potřebách lidí, kteří zde pracují. Počítejte se zaměstnanci všech pracovních stylů, týmů a jiných zvláštních požadavků.
Pracovní prostor pro flexibilní práci zahrnuje:
Vybavení personálu potřebným vybavením a školením tak, aby mohl pracovat a připojit se na kancelářské systémy kdekoliv v budově. Vybavení pracovních prostor v domácím prostředí. Reorganizaci prostor v kancelářích – snížení počtu pracovních stanic, vytvoření flexibilnějších míst pro jednání aj.
Je důležité pochopit aktuální potřeby prostoru pro různé role a vytvořit prostředí, kde budou lidé prostor rádi sdílet, jistí v tom, že budou mít pro svou práci vhodné prostředí a že výhody flexibility vynahradí změny v jejich pracovním prostředí.
Co můžete získat?
Kolik prostoru můžete ušetřit závisí na:
- tom, odkud začínáte,
- do jaké míry chcete prostory měnit,
- typu práce, která se u vás provádí,
- větším náhledu – je vaším cílem prodat starší vybavení, expandovat počty ve stávajících prostorách, přiblížit personál klientům atp.
-av-