Profesorka Christina Cavanagh z kanadské University of Western Ontario provedla výzkum zaměřený na využívání elektronické pošty jako nástroje komunikace v organizacích. Zjišťovala, jak se zaměstnanci vypořádávají s velkým přísunem e-mailů, jehož objem se neustále zvyšuje. Více než polovina dotázaných uvedla, že neustálé vyprazdňování schránky s příchozí poštou považuje za duševně unavující. Zvláště beznadějný pocit je, že e-maily budou přicházet pořád dál.
Výzkum dále odhalil, že opatření proti nadměrnému množství e-mailů ve firmách nejsou dostatečná. Firmy sice informují své zaměstnance, nevyvíjejí však dostatečné úsilí, aby pomohly zamezit neproduktivnímu užívání elektronické pošty. Zaměstnanci pak kvůli e-mailům tráví v práci více času a někteří je dokonce musejí kontrolovat i o víkendech.
Průměrnému zaměstnanci v Severní Americe každý den 54 e-mailů, což je o 13 procent více než v roce 2002. Nevyžádaných zpráv přichází o 41 procent více. Pokračujícím trendem užívání elektronické pošty je ztráta produktivity v důsledku klesajícího poměru komunikace tváří v tvář. Nadřízení mnohdy komunikují se svými zaměstnanci e-mailem, i když sdílejí jednu kancelář.
Christina Cavanagh se domnívá, že směřujeme k „paradoxu užívání elektronické pošty.“ Přestože stále více lidí potřebuje diskutovat o náhlých změnách v úkolech či negativních zprávách, větší důraz kladený na elektronickou poštu znamená méně častý osobní kontakt.
-kk-
**Datum vydání:** VIII/2004
Article source BLR.com - Solutions for Employment, Safety, and Environmental Compliance