Plánování směn a počítání docházky nechte strojům

Řízení lidí v dynamickém prostředí je nelehký úkol. Logistika klade velké nároky na aktuální informace, jejich správné vyhodnocení a rychlé reakce. S umělou inteligencí v kvalitním personálním systému ušetříte svůj čas, papíry i nervy. AI totiž dokáže – pro někoho možná překvapivě – urychlit a zjednodušit řadu agend, a to bez papírů – říká Vojtěch Klimeš, ředitel vývoje OKbase, HR řešení od společnosti OKsystem.

Vojtěch Klimeš, ředitel vývoje OKbase

Jaké jsou aktuální TOP 3 využití automatizace v personálních informačních systémech?

1. Plánování směn

Dnes není možné plánovat logistiku metodou tužka – papír, a stejně tak i plánování směn na papíru, nebo v lepším případě v excelu, je už překonané. Umělá inteligence dokáže překvapivě přesně navrhnout vhodné uspořádání směn jednotlivých zaměstnanců pro zajištění náročných a variabilních provozů, a to i na základě relativně malého vzorku dat.

Kapacitní plánování směn

Při kapacitním plánování směn zpracuje různé kombinace kritérií a předloží návrh řešení. Dalším benefitem pak může být zaměstnanecká burza směn, která zjednoduší operativní změny v obsazenosti směn.

2. Docházka

Digitální evidenci docházky už pravděpodobně většina společností má. Co ještě není běžně rozšířené, je automatické uzavírání docházky. AI dokáže výborně poznat, která docházka je každý měsíc „standardní“. Tu uzavře automaticky a vedoucího upozorní jen na „mimořádnosti“. Vedoucí tak nemusí zbytečně kontrolovat podrobně záznamy všech zaměstnanců. Systém umí řešit automatizovaně také situaci vzniklých přesčasů, čerpání náhradního volna nebo evidenci pracovních cest, včetně jejich schvalování, výpočtu náhrad a vyúčtování.

3. Zpracování mezd

Digitalizovaný přenos dat z docházky do mzdového systému výpočet mezd nejen mimořádně zrychlí, ale také se omezí množství chyb. Nastavení parametrů odměňování na úrovni jednotlivých pracovních pozic spolu s bezpapírovým schvalováním odměn pro konkrétního zaměstnance či automatické přepočítávání při změně třeba i zpětně, to je v dobrém personálním softwaru samozřejmost.

Abychom AI jen nechválili. Ještě pořád platí, že neočekávaný složitý problém vyřeší ve většině případů zkušený pracovník lépe než jakýkoliv algoritmus. Určitě ale uvítá, když mu algoritmy pomůžou s otravně rutinními činnostmi.