Zatímco v USA využívá stále více lidí služeb osobních poradců či rádců (mentorů), u nás se tyto služby stále nedoceňují. Přitom bylo prokázáno, že osobní úspěch člověka má přímý vliv i na jeho zisky. Jinými slovy, člověk nedosáhne lepšího finančního ohodnocení, dokud nezmění svou povahu a návyky.
Podle jakých kritérií bychom si měli poradce vybírat? Poradce (rádce nebo také mentor) by měl být úspěšný v oboru, ve kterém chceme dosáhnout úspěchu i my. Měl by sloužit jako modelový příklad toho, čeho chceme dosáhnout. Neudělá práci za nás, ale pomůže nám rozvinout vlastní potenciál, takže tuto práci nakonec uděláme sami a bez větších problémů.
Poradcem může být klidně i nadřízený. Zde je však třeba rozlišovat, zda jsou jeho rady skutečně účinné a užitečné. Někteří šéfové mívají tendenci své podřízené zbytečně často kritizovat a napadat. Zaměstnanec by si měl pro účely svého dalšího zdokonalení raději najít osobu, která ocení jeho snahy a talent. Je možné se zdokonalovat i ve více oblastech a učit se od více lidí. Úspěšní lidé jsou obvykle ochotní sdílet své zkušenosti s těmi, kteří je chtějí napodobit.
**Datum vydání:** III/2002
Zdroj: CareerBuilder - největší americký portál s nabídkami zaměstnání