Propuštění zaměstnanci často cítí potřebu nějak se bývalému zaměstnavateli pomstít. Ne všichni to nakonec udělají, jisté nebezpečí však existuje a podniky by s ním měly počítat. Článek připomíná případ Američana Jamese O'Briena, který byl v roce 2000 propuštěn z cestovní kanceláře a rozhodl se svoji pomstu uskutečnit. Plánování pomsty trvalo O'Brienovi měsíce, ale vyplatilo se mu. Jednoho krásného dne pak pronikl do počítačového systému bývalého zaměstnavatele a zrušil šedesát objednaných letenek. Jeho čin přišel agenturu na 96 tisíc dolarů a zanechal bezmocně na letišti desítky lidí, kteří chtěli odletět na dovolenou.
O'Brien je nyní trestně stíhán za hackerství. Jedná se konkrétně o novou, nastupující formu hackerství, které je třeba věnovat náležitou pozornost. Zatímco počítačové systémy podniků doposud napadali naprosto neznámí hackeři, experimentátoři, dnes mají podniky potenciální útočníky ve svých řadách. Ti jsou o to nebezpečnější, že mají možnost seznámit se s danými systémy a chtějí si jejich napadením vyřídit účty s konkrétními osobami. Takový hacker může celý podnik zničit. Nepotřebuje k tomu ani zvlášť silnou dávku odvahy, protože celou sabotáž může provést anonymně téměř z jakéhokoli místa. Bezpečnosti podnikových informačních systémů je proto nyní třeba věnovat mnohem větší pozornost něž kdykoli předtím.
**Datum vydání:** VI/2003
Article source Chicago Tribune - webové stránky amerického deníku