Často vidím u firem dobrý záměr dělat výroční pohovory alespoň jednou ročně. Bohužel spousta lidí neví, co na tom pohovoru má řešit. Vedoucí pracovníci rozumí tomu, co dělají, rozumí své práci. Ovšem úplně běžně se stává, že nerozumí personalistice, ani lidem. Pak neví, jak takový pohovor vést a je to pro ně frustrující. Dostanou nějaký návod, nějaký dotazník a podle toho projdou jednotlivé otázky. Z takového neosobního dotazníku vyjde jen povrchní výsledek.
Ve výročních pohovorech sledujeme hned několik chyb, které vedoucí dělají. Tady je pár z nich:
1. CHYBA: Nepřemýšlejí nad tím, co chtějí pohovorem způsobit
Když se do pohovorů pouštíte, určitě si nezapomeňte stanovit cíl a účel. Jednoduše se sami sebe zeptejte: „Čeho chci rozhovorem dosáhnout?“ a „Co to má způsobit či přinést?“
2. CHYBA: Nemají dostatek času a klidné prostředí
Vyhraďte si na rozhovor dostatek času, nespěchejte a najděte si klidné prostředí, kde vás nikdo nebude rušit. Uvidíte, že se od svého podřízeného i díky tomu dozvíte více než při krátké schůzce s rušivým prostředím.
3. CHYBA: Jsou zajímaví, namísto aby se zajímali
Nemluvte o sobě, firmě nebo vaší představě. Dejte naopak dostatek prostoru vašemu podřízenému a ptejte se, zajímejte se.
4. CHYBA: Řeší všechno, co jim podřízený řekne
Když pohovor děláte, myslete na to, že nemusíte vše, co zazní, hned řešit nebo zvládat. Důležitější je pro člověka naproti vám to, že jej vyslechnete a dáte mu najevo, že k vám jeho komunikace dorazila a že tomu rozumíte. Častokrát jen to problém vyřeší.
Tohle jsou obecné zásady, které byste měli při hodnoticích pohovorech dodržet. Dvě zásadní téma, na které byste se při pohovoru měli soustředit, je jeho schopnost dosahovat hodnotných výsledků a jeho motivace k práci. Pokud si v tom nejste jistí, určitě se to dobře naučte.
Více o hodnoticích pohovorech se dozvíte v jedné z epizod podcastu O lidech z dílny společnosti Performia, který vyšel pod názvem „Výroční hodnotící pohovory“. Zjistíte v něm více k tomu, co by měl pohovor obsahovat, jak správně předat kritiku, nebo jak z lidí dostat i to, o čem se bojí mluvit.