Pavel Novák, Head of Office Agency v Savills k hledání nových kanceláří uvedl: „Pro správné rozhodnutí, jaké kanceláře firma potřebuje, je někdy důležité jít do samotného detailu pracovní činnosti. Takový detail totiž ve finále může rozhodnout a ušetří nemalé náklady. Například některé z konzultačních společností, díky přechodu na online schůzky, nepotřebují nadále být přímo v centru, aby byly jejich kanceláře snadno dostupné pro návštěvy. Zvažují proto některé z nově rozvíjených, přesto atraktivních lokalit s projekty tzv. „na metru“ a s výhledem do zeleně, které se v Praze nyní dokončují. Velmi často tak pro firmy, kterým pomáháme řešit kanceláře, provádíme studie pracovního prostředí nebo dopravní studie, které následně velmi pomáhají v samotném rozhodování.“
„Firmy ani kolikrát neví, kolik metrů čtverečních pro svou kancelář potřebují a doposud si často myslí, že to je jediný rozhodovací faktor. Ale nejen vlivem ekonomické situace, ale i pracovních trendů, začaly o nových kancelářích a stylu práce přemýšlet i v kontextu dalších detailů. Těmi jsou například sdílená místa, coworkingová centra a možnost pracovat odkudkoli. Tyto trendy totiž mají také dobrý vliv nejen na vyšší produktivitu práce, ale i na wellbeing,“ doplňuje Lubomír Šilhavý, majitel servisovaných center WorkLounge.
Z pohledu bytové situace pracovní tematiku přiblížila Denisa Višňovská, obchodní ředitelka a partner realitní kanceláře Lexxus Norton: „Na trhu jsou projekty, jejichž původní záměr prodeje bytů, se vlivem současné ekonomické situace přeměnil na nájemní bydlení. V případě nájmů je pro lidi silným rozhodovacím faktorem dostupnost do práce. V těchto projektech také řešíme společenské zóny včetně kaváren a dalších komunitních míst. Co se týká trendu práce z domova tak dochází ke změně dispozic bytů. U nových projektů řešíme s architekty například pracovní kouty v bytech, kde může zároveň bydlet i celá rodina.“
Partner advokátní kanceláře DLA Piper Michal Hink, nastínil řešení, které se nyní na kancelářském trhu objevuje: „Řada firem má dlouhodobé pronájmy a velké prostory, ale po covidovém období zjišťují, že je nevyužijí. Proto přichází i možnost tzv. podnájmů u firmy, která má sama pronajaté prostory. V tomto případě bývá cena za podnájem nižší než za samotný pronájem,“ a dále k pracovním trendům dodává, „V případě práce z domova se aktuálně řeší náhrady pro zaměstnance na energie a další náklady s tím spojené. Objevují se případy, kdy při dlouhodobé práci z domova dostává zaměstnanec finanční náhrady ve své mzdě. Se schválením novely zákoníku práce, která již práci z domova zahrnuje, přijde i zákonná úprava tohoto řešení.“
O společnosti Savills:
Savills CZ s. r. o. je součástí globální společnosti Savills plc poskytující poradenské služby v oblasti komerčních nemovitostí zalistovaná na akciové burze London Stock Exchange. Týmy Savills působí ve více než 700 vlastních i partnerských kancelářích. Společnost zaměstnává přes 40 000 profesionálů ve více než 70 státech na území Severní i Jižní Ameriky, Evropy, Asie a Pacifiku, Afriky i Blízkého východu, kde nabízí široké spektrum specializovaných poradenských služeb a služeb v oblasti managementu a investic klientům z celého světa.