Pokud chcete zlepšovat pracovní podmínky vašich zaměstnanců, měli byste se jich zeptat na jejich názor. Mínění pracovníků o stávající situaci ve firmě nejlépe zjistíte prostřednictvím anonymních dotazníků, při nichž se zaměstnanci nebudou bát vyjádřit svůj názor. Můžete tak třeba zjistit, jak jsou spokojení s jednáním svých nadřízených, s rozdělováním úkolů či se složením týmu a podle toho provést změny.
Při správném postupu přinese pravidelný průzkum názorů zaměstnancům pocit, že o jejich názory někdo stojí, a odhalí problémy, které by jinak třeba nevyšly najevo. Průzkumy tak odhalí nevyužívání některý benefitů, které by lidé nahradili jinými, nedostatky v komunikaci, špatné pracovní podmínky či nepromyšlené střídání směn.
Jestliže se firma rozhodne uspořádat průzkum, musí vzít na vědomí i jeho výsledky. Pokud totiž zaměstnanci nezpozorují žádné změny, nebudou dalšímu průzkumu věnovat pozornost. Náročným přáním, která mohou z dotazníků vyplynout, lze předejít již výběrem otázek. Nepokládejte třeba takové, u nichž víte, že je zatím nemůžete splnit. Na místě není ani dotaz týkající se spokojenosti s příjmem, jelikož dotazovaní budou očekávat, že po vyhodnocení dotazníku se jejich platová situace zlepší.
I když je dotazník anonymní, pro zaměstnance je důvěryhodnější, pokud jej sestaví nezávislá personální společnost, která výsledky i vyhodnotí a seznámí s nimi nejen vedení podniku, ale i samotné respondenty. Dotazníková šetření ušijí personálně poradenské společnosti zákazníkovi na míru. Cena průzkumu se odvíjí od počtu zaměstnanců a pohybuje se v řádech desetitisíců až statisíců. Jestliže se průzkum rozhodnete provést sami, měli byste se poradit s personalisty, kteří již se zadáváním a vyhodnocováním dotazníků mají zkušenost.
-hp-