Obchodní schůzky jsou základem byznysu a správné společenské chování je v rámci obchodní schůzky velkým pozitivem. To si tuzemští podnikatelé ne úplně uvědomují. Velmi častým nedostatkem je také neuvědomení si v prvé řadě potřeby druhé osoby. Mezi další časté nedostatky patří rigidní lpění na některých pravidlech na úkor jiných, jednoduchých a přitom velice cenných hodnot. Například péče o zajištění společenského komfortu druhé osoby, nekonfliktnost, úsměv, příjemnost, bezpečí. Neznalost etikety může vést k řadě absurdních situací. Společenské, a v rámci obchodní schůzky neméně důležité, je projevovat o společníka dostatečný zájem. Určitá dávka empatie je základem obchodu a aktivní naslouchání je určitě dobrý základ.
Podnikatelé i manažeři se také shodují, že spojit obchod s posezením u dobrého jídla je užitečné. Jde o nejrychlejší cestu, jak začít vztah na osobní úrovni. I když se diskuse velmi často točí kolem obchodních témat, je vždy prostor si popovídat o osobních záležitostech. Svou roli hraje i místo schůzky, mělo by být oboustranně výhodně umístěné a napomáhat dobré a klidné komunikaci. Stejně jako empatické jednání, společenské chování či správné místo schůzky je pro obchodní jednání důležité i vhodné oblečení. Obecně lze doporučit takové oblečení, které bude pro druhou stranu v daném případě obvyklé. Určitě se hodí oblečení formální - pro muže tmavý oblek, pro dámy kostým. A vždy vypadat jako ze škatulky.
-ba-
Zdroj: HR-Server.cz - český portál věnovaný personalistice a managementu