Špatný šéf. Čí je to problém?

Na světě se najde množství špatných šéfů. Nedávný výzkum mezinárodního sdružení advokátních kanceláří Employment Law Alliance (ELA) například ukázal, že zkušenost se špatným šéfem má téměř polovina amerických zaměstnanců. Nejčastěji se jedná o nadřízené, kteří pronášejí sarkastické vtipy nebo obtěžující poznámky, hrubě zasahují do práce, veřejně kritizují, vrhají nevraživé pohledy, křičí na podřízené nebo je naopak ignorují, jako by byli neviditelní.

64 procent respondentů z výzkumu ELA se domnívá, že poškozený zaměstnanec by měl mít právo soudit se o náhradu škody. Přibližně tucet amerických států již zvažuje zákonný zákaz šikany na pracovišti. Než však poženete svého šéfa před soud, můžete vyzkoušet následující rady.

- Promluvte se šéfem. Buďte zdvořilí, ale sdělte otevřeně, co máte na srdci. Neříkejte doslova, že je špatný šéf. Bylo by to kontraproduktivní a nepomohlo ke splnění vašich cílů.

- Zeptejte se šéfa, jak můžete přispět ke splnění jeho cílů. Poskytněte mu pak požadovanou pomoc.

- Najděte si mentora. Zvolte člověka z jiné části vaší organizace, ale udělejte to s vědomím svého šéfa.

- Obraťte se na šéfa svého šéfa nebo HR. Mějte ale na paměti, že váš šéf vám toto nemusí odpustit. Je proto výhodné spolupracovat na tomto kroku s dalšími postiženými.

- Změňte oddělení nebo celou práci. Pokud již nebude jiná cesta, doufejte, že jinde bude váš šéf lepší.

Odborníci doporučují také dokumentovat veškeré incidenty se šéfem, abyste měli důkazy pro oddělení lidských zdrojů, vyšší management či případného právníka. Zároveň je však také důležité vědět, že šéf si své špatné chování nemusí uvědomovat. Často se chová v duchu firemní kultury nebo tak, jak byl vyškolen. Osobní promluva proto může udělat zázraky. Nespoléhejte na to, že nejlepší řešení je ignorace.

Také je pravda, že když půjdete se svou stížností výš a nastane pozitivní změna v šéfově chování, nikdy nemůžete vědět, co přesně ji způsobilo. Nepátrejte ale po tom. Stejně byste se to nedozvěděli. Naopak si užívejte výsledku a neciťte se vinní, že jste si stěžovali. Každý má právo na profesionální pracovní prostředí. Nejedná se o váš problém.

-kk-
Article source BLR.com - Solutions for Employment, Safety, and Environmental Compliance
Read more articles from BLR.com