Studie: Kdy lidi začít připravovat na „nový normál“?

V počátečních fázích pandemie koronaviru mnoho firem prakticky ze dne na den přimělo své lidi přijmout zcela nové přístupy k práci. Je až neuvěřitelné, jak se řada firem dokázala rychle adaptovat. Na druhou stranu si ale vzpomeňte, kolikrát jste se ve firmě dříve snažili prosadit některé novinky a často bez plošného nebo dlouhodobějšího úspěchu...

Ilustrační snímek

Lidé mají vskutku zajímavý přístup ke změně svého chování. Studie však ukazují, že podstatný vliv má vlastní načasování podnětů ke změně. Vědci z Pensylvánské a Harvardovy univerzity provedli řadu studií, aby prozkoumali a kvantifikovali to, co nazývají efektem „čerstvého začátku“. Zkoumali různé „počáteční body“, aby zjistili, zda jsou lidé více motivováni k chování, které jim v tomto okamžiku pomáhá dosáhnout jejich cílů.

V jedné studii analyzovali údaje o docházce do tělocvičny od 11 912 studentů. Výsledky ukázaly, že pravděpodobnost návštěvy tělocvičny se ve srovnání s ostatními dny zvyšuje:

  • o 33 % na začátku týdne,
  • o 14 % na začátku měsíce,
  • o 47 % na začátku semestru,
  • o 12 % na začátku roku,
  • o 7,5 % v průběhu narozenin.

Psychologové zároveň podpořili své závěry dalšími daty. Pomocí Google Insights zjistili, že vyhledávání klíčových termínů, jako je např. „dieta“, se začalo zvyšovat na začátku nových časových období, respektive:

  • 10 % v první den v týdnu ve srovnání s posledním.
  • 42 % za první měsíc roku, ve srovnání s posledním.
  • 7 % první den po dovolené.

Oproti tomu však čísla vyhledávání vzrostla o pouhá 4 % poté, co noviny New York Times oznámily výsledky úspěšných klinických hodnocení nové pilulky na dietu.

Lidé mají v nitru zakořeněnou averzi ke změnám, na druhou stranu mají v sobě i tendenci učit se a neopakovat chyby své nebo ostatních. Tyto protichůdné vlivy vedou k tomu, že si lidská přirozenost začala vnímat časové značky jako určité kotvy.

Psychologové tvrdí, že když vstoupíme do nového časového období, vnímáme podvědomě jen velmi malé rozdíly mezi tím, co je nové a naším nedokonalým já v minulosti. Tím pádem se oslabuje naše tendence navazovat na minulost.

Důsledky pro podnikání jsou jasné. Pokud chcete, aby si lidé osvojili nové chování, načasujte váš program na začátek nového časového období. Pokud tak učiníte, budete pracovat spíše s lidskou přirozeností než proti ní.

 

 

-bb-

Zdroj: HR Magazine - britský magazín pro manažery lidských zdrojů
Zobrazit přehled článků ze zdroje HR Magazine