Můžete na úvod představit region, který z HR pohledu vedete?
Zhruba před třemi lety došlo v rámci McDonald's ke sjednocení českého, slovenského a ukrajinského trhu. Byla to velká výzva, která si vyžádala čas a energii. Museli jsme sladit rozdílná očekávání, pracovní návyky, způsob řízení času, přístup zaměstnanců k týmové práci a řešení projektů v rámci odlišných kultur. Zohledňovali jsme také rozdílné právní systémy, směrnice a ekonomickou situaci. Jsem velmi ráda, že tuto výzvu společně zvládáme. Nyní fungujeme jako jeden tým, navzájem se podporujeme a dokážeme táhnout za jeden provaz. Celkově máme ve všech třech zemích 22 630 zaměstnanců.
Jak velké je HR oddělení, které vedete?
Naše oddělení čítá 45 lidí, kteří se starají o všechny tři země.
Rozhovor děláme v době, kdy se McDonald's umístil ve studii Top zaměstnavatelé na předních místech tohoto přehledu. Jaké pozice to byly?
McDonald's byl znovu oceněn v kategoriích První volba v kategorii Pohostinství, tedy jako první místo, kde studenti hledají brigádu ke studiu či první zaměstnání. Porotu tvořilo téměř 12 000 vysokoškoláků a 7 000 studentů středních škol. Na předních příčkách jsme se umístili také na Slovensku, a to v kategorii Cestovní ruch, gastro a hoteliérství. Prvenství jako zaměstnavatel máme taktéž i na Ukrajině.
Co pro vás tato umístění znamenají? Jaký signál vám dávají jako člence top managementu a HR profesionálce?
Jsme nesmírně hrdí na to, že jsme opět uspěli v této prestižní studii. Ocenění vnímáme jako potvrzení naší strategie zaměřené na podporu mladých zaměstnanců. Záleží nám na tom, aby práci pro McDonald's vnímali jako práci na místě se spravedlivě nastavenými pravidly, které bere ohled i na jejich soukromý život a studia. Studenti mají díky pružnému plánování směn možnost skloubit práci se studiem. Mohou se vypracovat ze základních pracovních pozic až na manažery. Na všech trzích dbáme na wellbeing našich zaměstnanců a podporujeme jejich duševní zdraví – téma důležité nejen pro současnou generaci, ale i pro nás jako zaměstnavatele. Jsme opravdu rádi, že si studenti pro začátek své kariéry vybírají právě nás.
Firemní kultura McDonald’s je založena na spolupráci, rovnosti, rozmanitosti a inkluzi. Jak zajišťujete, aby tyto hodnoty nebyly jen textem ve výroční zprávě?
Naše firemní kultura v maximální možné míře respektuje a podporuje rozmanitost. Organizujeme například Měsíc rozmanitosti, během kterého zaměstnancům vysvětlujeme vliv respektu a přijetí na fungování jednotlivce i týmu. V bezpečném prostředí jsou lidé uvolněnější, motivovanější, inovativnější a laskavější. Díky tomu jsou schopni ze sebe vydat to nejlepší. Začleňování našich firemních hodnot je každodenní týmovou prací, při které záleží také na našich licenčních partnerech a vedoucích restaurací, ale i na každém jednom zaměstnanci.
Naším cílem je vytvořit z restaurací bezpečné a respektující prostředí nejen pro práci, ale i pro kariérní rozvoj. Proto se zaměřujeme na vzdělávání našich zaměstnanců prostřednictvím SRIW školení (bezpečné, respektující a inkluzivní pracoviště), které jsme v letošním roce implementovali ve všech třech zemích. Tímto způsobem se snažíme zajistit, aby hodnoty rovnosti a inkluze byly dostupné každému z našich kolegů a kolegyň.
Kolik nových zaměstnanců ročně přijímáte a jak probíhá jejich zaškolování?
Ročně přivítáme stovky nových kolegů. Důležitým pomocníkem je v této vstupní fázi konverzační chatbot, který usnadňuje adaptaci během prvních tří měsíců – posílá zprávy a zajišťuje hladký průběh onboardingu. Každý nový kolega má také trenéra, který ho provede procesem zaškolení. Důležitá je pro nás i zpětná vazba, díky které můžeme lépe vyhodnotit, jak se u nás zaměstnanec cítí. Pomáhá nám v jeho dalším směřování, hodnocení výkonu a rovněž při plánování jeho kariérního postupu.
Existují další rozvojové programy pro nové zaměstnance?
Ano, například chystáme program JUMP. Ten bude talentované zaměstnance připravovat na pozice vedoucích restaurací. Účastníci budou procházet odbornými školeními zaměřenými na převzetí vedoucích rolí. Cílem programu je zajistit dostatek kvalifikovaných vedoucích pro nové provozovny a tím podpořit plynulý růst společnosti.
Jak měříte efektivitu onboardingu?
Používáme údaje z aplikace, která shromažďuje zpětnou vazbu od zaměstnanců během jejich prvních měsíců v zaměstnání. Zpětnou vazbu řešíme také během osobního pohovoru po prvním měsíci od nástupu, kdy se zaměřujeme na to, jak noví zaměstnanci vnímají své začlenění do firmy. Nehodnotíme při tom jejich výkon, ale snažíme se zjistit, jak se cítí v našem pracovním prostředí.
Jak podporujete kariérní růst svých lidí?
Každý zaměstnanec má individuální tréninkový plán přizpůsobený jeho cílům. Respektujeme i to, že ne každý chce postupovat na vyšší pozice. Nikoho tak do kariérního růstu nenutíme. Klíčové je pro nás držet se tréninkového plánu, ale také ho pravidelně vyhodnocovat a přizpůsobovat ho danému člověku a jeho pracovnímu ohodnocení. Nové pozice nejdříve komunikujeme interně. Lidé, kteří mají zájem růst, přesně vědí, na koho se obrátit, aby mohli své kariérní možnosti probrat. Kromě toho nabízíme i pracovní příležitosti v kancelářích, které jsou sdílené mezi provozovnami. Právě lidé z provozu jsou pro nás velkým přínosem, protože rozumí interním procesům a mohou je efektivně zlepšovat.
Že je McDonald's atraktivním zaměstnavatelem potvrzují mimo jiné i získaná ocenění. O co se opírá tato atraktivita v dlouhodobém horizontu? Co k vám láká – nejen – mladou generaci?
Atraktivita McDonald's jako zaměstnavatele stojí na několika pilířích. Jedním z nich jsou inovativní metody tréninku. Mladí lidé, kteří k nám přijdou, se naučí nejen pracovat, ale také disciplíně a zodpovědnosti. Tento komplexní přístup zahrnuje technické dovednosti i rozvoj soft skills, které jsou cenné v jakémkoli zaměstnání. Poskytujeme první pracovní zkušenost i těm, kteří nemají žádnou předchozí praxi. Navíc u nás na chyby nenahlížíme negativně – každý někdy začínal, a proto prvotní chyby vnímáme jako příležitosti k poučení se a dalšímu rozvoji.
McDonald's je známý svou výraznou marketingovou aktivitou a poměrně velkou viditelností svého brandu. Jak s komunikací pracujete v případě náboru?
Nábor nových zaměstnanců probíhá kontinuálně vzhledem k neustále rostoucímu počtu restaurací. Využíváme všechny dostupné marketingové kanály a klademe důraz na komunikaci toho, že práce v McDonald's je vhodná pro každého – od studentů hledajících flexibilní pracovní dobu až po rodiče s malými dětmi nebo seniory hledající zkrácené úvazky. Zároveň zdůrazňujeme unikátní tréninkový program, který umožňuje rychlý kariérní růst. Momentálně běží kampaň zaměřená na ukázku prvního dne v práci. Chceme tím odstranit obavy nových zaměstnanců a ukázat, že chyby jsou u nás vnímány jako příležitost k učení se. I bez předchozích zkušeností mohou zájemci získat cennou praxi, která jim pomůže nejen v kariéře, ale i osobním rozvoji.
Znamená to tedy, že pracujete s cílenou komunikací pro různé skupiny zaměstnanců – například studenty, rodiče na mateřské nebo cizince?
Ano, komunikaci přizpůsobujeme různým skupinám zaměstnanců. Například před létem se zaměřujeme na studenty a propagujeme flexibilitu pracovních směn. Na podzim zase komunikujeme plné úvazky, které cílíme i na cizince. Rodičům nabízíme možnosti zkrácených úvazků tak, aby mohli skloubit práci s péčí o rodinu.
Jedním ze znaků vašeho oboru je rychlost. Ta samozřejmě může působit stres. Jak podporujete své zaměstnance v oblasti stres managementu a wellbeingu?
Na podporu duševní pohody a péče o mentální zdraví nabízíme online terapie a wellbeing webináře zdarma. Pro kolegy milující pohyb je k dispozici benefit umožňující vstupy na sportoviště a poskytující slevy na různé aktivity. Neméně důležité jsou bohaté možnosti vzdělávání a kurzů v rámci propracovaného systému školení a tréninků, které umožňují zaměstnancům osobnostní rozvoj.
McDonald's také dlouhodobě nabízí flexibilní pracovní dobu a plánování směn podle potřeb zaměstnanců. Uchazeči si mohou vybrat z různých typů pracovních úvazků tak, aby si udrželi work-life balance. To otevírá dveře široké škále lidí – od studentů přes rodiče na rodičovské dovolené až po seniory či osoby se zdravotním znevýhodněním. Licenční partneři navíc nabízejí vlastní balíčky benefitů zahrnující například sportovní aktivity.
Velké firmy zpravidla řeší aktivní zapojení zaměstnanců do celkového dění a zajímají se o jejich spokojenost. Jak s engagementem pracujete v McDonald's?
Zapojení zaměstnanců je pro nás klíčové. Zpětná vazba od našich lidí je velmi důležitá a žádný podnět není špatný. Vítáme každou připomínku a snažíme se ji využít ke zlepšení. Mladší generace přinášejí nové nápady díky svému technologickému zaměření, což nás inspiruje k inovativním přístupům.
Používáme moderní nástroje komunikace, jako je chatovací systém formou SMS zpráv, který usnadňuje získávání zpětné vazby například při onboardingu. Jednou ročně realizujeme anketu mezi zaměstnanci zaměřenou na finanční ohodnocení, komunikaci nebo možnosti růstu. Data z této ankety nám pomáhají identifikovat oblasti ke zlepšení. Na základě výsledků ankety si každá organizace stanovuje akční plán pro následující rok. Ten obsahuje konkrétní kroky směřující ke zlepšení oblastí identifikovaných jako problémové.
Máte konkrétní opatření, která vznikla na základě zpětné vazby od zaměstnanců?
Konkrétní opatření si stanovují licenční partneři individuálně podle výsledků průzkumů. Pokud například zaměstnanci vyjádří nespokojenost s benefity nebo pracovními podmínkami, manažeři se snaží upravit je tak, aby lépe odpovídaly potřebám týmu. Samozřejmě změny nejsou vždy okamžité, ale naše kultura je nastavena tak, že zaměstnancům nasloucháme.
Čím se aktuálně v rámci aktivit HR oddělení zabýváte? Co jsou hlavní témata pro tento a příští rok?
Budeme pokračovat ve vylepšování zaměstnanecké zkušenosti jak v našich restauracích, tak v centrále společnosti s cílem i nadále si udržet pozici top zaměstnavatele. Samozřejmě jsme připraveni reagovat na trendy. Například rozšiřujeme modernizaci tréninkových platforem a i nadále chceme nejlepší globální řešení a inspiraci z okolních zemí přizpůsobit lokálním požadavkům.
Na co se budete zaměřovat, abyste obhájili přední umístění, jako bylo to ve studii Top Zaměstnavatelé, nebo se posunuli ještě výše?
Naše síla spočívá v tom, že jsme často prvním zaměstnavatelem mladých lidí, kterým poskytujeme cennou pracovní zkušenost, zejména v oblasti zákaznické zkušenosti a týmové spolupráce. Zároveň klademe důraz na flexibilitu, aby měli zaměstnanci možnost skloubit práci se studiem nebo jinými povinnostmi. Důležitým aspektem je také stabilita zaměstnání, kterou nabízíme jako mezinárodní značka s mnoha pobočkami a možností kariérního růstu. Zaměstnanci získávají nejen pracovní dovednosti, ale také možnost pracovat v různých rolích, což přispívá k pestré pracovní zkušenosti. V neposlední řadě je práce u nás příležitostí poznat nové lidi a budovat vztahy ať už mezi kolegy, nebo se zákazníky. V tomto bychom rádi pokračovali i v budoucnu.