Příchod nového roku přináší řadu otázek. Neměli byste například předpokládat, že osekaný rozpočet firem a zhoršená situace na trhu práce znamená, že každý bude uvázán v současné pozici. Lidé budou stále odcházet do důchodu, na mateřskou a stěhovat se. Co ale můžete očekávat s jistotou, je větší konkurence.
Platí stejná pravidla
Pokud máte práci a plánujete ji v dohledné době změnit, nedělejte tak bez plánování. Ať už jste zaměstnaní, nebo ne, buďte ve svých taktikách agresivní. Trh je tvrdší a uchazeč bude muset výrazněji vystoupit z řady, aby uspěl. Pokud jste dobrý pracovník, byli byste přínosným přídavkem do každého týmu – nikdy se o tom váš potenciální zaměstnavatel nedozví, když se budete jevit jako další beztvaré jméno v hromadě CV.
Abyste se udrželi na čele, můžete například zkusit udělat malý online průzkum náborového manažera. Pokud máte kontakty, zmiňte tato jména během vaší online konverzace a možná mu uvíznete v paměti. Zjistěte si o firmě a o osobě, která s vámi bude na pohovoru co nejvíce informací. Promluvte si se zákazníky firmy a zjistěte, jak je vnímají oni.
Není prostor pro chyby
Na všem během pohovoru záleží více než kdy jindy: na oblékání, vašem projevu a na tom, co říkáte. Zaměstnavatelé budou v současném tržním prostředí velmi vybíraví.
Zde je několik věcí, které byste měli znát při hledání práce v novém roce:
- CV. Tradiční varování ohledně pravopisných chyb může znít zbytečně. Podle toho, co tvrdí náboroví manažeři, je ale stále velmi častým prohřeškem řady uchazečů.
- Pohovory. Při této příležitosti se „prodáváte“ náborovému manažerovi a ten vám zase potřebuje „prodat“ firmu, kde byste měli pracovat. Nechte firmu udělat svou část a zaměřte se na svůj díl. Je také dobré dát zaměstnavateli najevo, že hledáte práci na delší dobu. Pokud získá druhá strana pocit, že jste zoufalí a vzali byste jakoukoliv práci, jen abyste si vydělali na živobytí, budete ze dveří dřív, než se rozkoukáte.
- Nezlenivět. Hledejte volná místa kdekoliv můžete. Někteří zaměstnavatelé nechtějí utrácet větší sumy za inzerci, hledejte proto i u firem, které by mohly mít volná místa, ale nemají příliš agresivní kampaň.
- Networking. Vaše kontakty, společenské i profesní, jsou neocenitelné zdroje. Když dáte lidem najevo, že hledáte nové místo, budou na vás myslet, když narazí na volnou pozici na svém pracovišti nebo když o nějaké uslyší ve firmě svých známých.
-av-