Klasická manažerská školení něco málo naučí a povzbudí motivaci účastníků stát se lepšími lídry. Po návratu do pracovního procesu však manažeři většinou nijak nezmění své chování a vše se vrací do vyjetých kolejí. Pokud ale většina manažerských tréninků není příliš efektivní, jak může přijít nová generace úspěšných lídrů? Tuto otázku nedávno vznesl server Fastcompany.com. Upozornil na typické problémy manažerských školení a doporučil, jak se jim vyhnout.
1. Přílišná časová náročnost
Dlouhé dny a týdny vkuse strávené na školeních okrádají manažery o čas na skutečnou práci. Sázejte proto raději na kratší, například půldenní školení, na která pak naváže například každodenní desetiminutové opakování.
2. Vysoká cena
Zejména pro malé firmy mohou být manažerské tréninky příliš nákladné. Zkuste se proto zaměřit na interní vzdělávání prostřednictvím vlastních lektorů. Návratnost investic počítejte ve dnech, nikoli měsících či letech.
3. Chybějící zaměření
Dlouhý seznam manažerských kompetencí dokáže předložit každý. Školení by se však vždy mělo zaměřovat na jedno či několik málo konkrétních témat. Soustřeďte se na postupné zlepšování, nikoli jednorázové „nalejvárny“.
4. Chybějící návaznost
Jakmile školení skončí, už na ně nenavazuje žádný další proces. To je velmi častá chyba. Neměla by chybět zpětná vazba, ověřování nových dovedností a nové odpovědnosti.
5. Školení pro každého zvlášť
Začínajícím manažerům hodně pomůže kontakt s jinými začínajícími manažery. Zkuste dát účastníky manažerských školení dohromady, aby si mohli vzájemně pomáhat a radit.
6. Příliš velké skupiny
Nejefektivnější manažerská školení probíhají v malých skupinách, které umožňují více interakcí a bližší zaměření na konkrétní problémy. Účastníci se také lépe poznají a vybudují si bližší vztahy.
7. Příliš teorie
Mluvení o obecnostech nijak neposune konkrétní manažerskou praxi. Školení by proto měla být zaměřena na skutečné problémy účastníků. Manažeři by si z nich měli odnášet konkrétní řešení pro své týmy.
8. Chybějící nástroje
Řada manažerských tréninků je ve výsledku pouze inspirací či povzbuzením. Chybějí v nich konkrétní nástroje, jak řešit problémy a růst jako lídr. Pamatujte na to, že smyslem manažerských školení není získat dobrý pocit, ale zlepšit se v řízení. Motivace je dobrá věc, ale nástroj je nástroj.
-kk-