Delegování je jedním z nejlepších způsobů, jak pomoci zaměstnancům k úspěchu. Pomáhá budovat jejich sílu a schopnosti prostřednictvím zvyšování odpovědnosti a individuálních výzev. Co z toho má manažer? Získá tím více času na věci, které pro něho mají větší hodnotu a jsou důležité pro firmu. Přesto se však řada manažerů delegování brání. Říkají si:
- Dokážu to udělat rychleji.
- Dokážu to udělat lépe.
- Nemám čas někoho koučovat.
- Nemám čas poskytovat zpětnou vazbu.
Pokud však dovedete vše udělat rychleji a efektivněji, na co máte zaměstnance? Nemáte-li čas na koučování a zpětnou vazbu, proč jste v pozici, kde řídíte lidi? Hlavním úkolem manažera je rozvíjet zaměstnance tak, aby mohli uspět. Chcete-li úspěšně delegovat, musíte jim věřit. Delegovat můžete:
- povinnosti, které z časových důvodů nemůžete splnit sami,
- rutinní úkoly,
- řešení problémů,
- příležitosti pro rozvoj dovedností,
- současné povinnosti, které by neměly být dále zdůrazňovány v rámci vaší role.
Jak tedy delegovat? Časová investice předem se může hodně vyplatit. Pečlivě proto plánujte.
- Analyzujte zaměstnance. Jaké jsou jejich silné stránky, možnosti rozvoje a příležitosti pro rozšíření pravomocí?
- Sejděte se. Jakmile spojíte konkrétního zaměstnance s konkrétní příležitostí pro delegování, sejděte se a vysvětlete mu, co a proč má dělat a jaké výsledky očekáváte. Pak nabídněte školení nebo koučování a ujasněte si hranice a úrovně podpory od vás i ostatních.
- Stanovte úrovně autority. Chcete, aby pověřený zaměstnanec přišel s doporučeními a teprve poté jednal? Nebo jej necháte rozhodovat, jednat a nakonec přicházet s informacemi o pokroku?
- Sledujte zaměstnance a poskytujte další koučování a zpětnou vazbu. V úvodní fázi očekávejte pokles výkonnosti, jelikož se zaměstnanec bude učit fungovat v neznámém prostředí. Pokud jej však správně připravíte, můžete brzy očekávat posílení důvěry, znalostí i dovedností.
-kk-