Mnoho lidí by raději nikdy nevyjednávalo, jiní se chystají jako do bitvy. Když požádáte své kolegy nebo svého manažera, aby se s vámi sešli k projednání změn na projektu nebo zvýšení platu, dá se čekat, že se budete muset vypořádat s jejich obavami a předsudky o vyjednávání. Prvních několik věcí, které řeknete a uděláte, jsou rozhodující a udají tón celého vyjednávání. Následující tipy vám pomohou zajistit setkání, při kterém bude snadné naslouchat jeden druhému a spolupracovat.
1. Vyjasněte účel setkání – čas je vzácný a vaši kolegové ocení vaši schopnost rychle zaměřit pozornost všech na důvod vyjednávání a výhody, které všem přinese úspěšné rozhodnutí.
2. Postavte otázku jako společný problém, který můžete společně vyřešit – lidé nemusí mít rádi vyjednávání, ale mohou mít rádi řešení problémů. Tak je efektivně zaangažujete v konverzaci o tématu, o kterém chcete vyjednávat.
3. Začněte s hlavními body a obavami druhé strany – aby setkání skutečně vypadalo jako řešení problému, začněte s vyzdvižením důležitých potřeb a obav druhé strany. Pak je požádejte o připojení dalších bodů nebo z jiného hlediska vysvětlete jejich pohled. Budou se cítit zapojeni do setkání a získáte jejich plnou pozornost. Když se budou cítit vyslyšeni, daleko raději vyslechnou i vás a budou hledat vzájemně prospěšné řešení.
-ba-
Article source Monster.com - a global online employment portal