Z ankety vyplynulo, že každý čtvrtý respondent si již hledá novou práci a téměř třetina všech dotázaných změnu zaměstnání plánuje uskutečnit v příštích 6 měsících. Třemi nejčastějšími důvody, které respondenty vedou k takovým rozhodnutím, jsou nízká mzda, komplikované či špatně nastavené firemní procesy a stereotypní pracovní náplň.
Jaká další klíčová zjištění anketa přinesla?
- Celkem 44 % respondentů není spokojeno se svou aktuální mzdou a více než 40 % všech respondentů se dlouhodobě cítí nedostatečně oceněno.
- Pro 37 % respondentů jsou hlavním důvodem pro změnu zaměstnavatele neefektivně nastavené firemní procesy.
- Až 84 % respondentů by svou současnou práci neopustilo, pokud by jim zaměstnavatel nabídl zajímavou náplň práce a možnost kariérního růstu.
- Pouze třetina respondentů plánuje v následujícím roce setrvat u svého aktuálního zaměstnavatele.
- Celkem 49 % respondentů obtížně udržuje vyvážený poměr mezi osobním a pracovním životem, tzv. work-life balance.
- Flexibilní pracovní doba, dny volna navíc a příspěvek na vzdělávání jsou pro naše respondenty třemi top benefity.
- Více než čtvrtina dotázaných vnímá sníženou úroveň a kvalitu komunikace v rámci svých týmů po přechodu na hybridní model práce.
Naše doporučení
Ptáte se, jak s těmito daty efektivně naložit? Inspiraci můžete nalézt v našich doporučeních, která jsme na základě výsledků ankety zformulovali. Doporučení lze rozdělit do dvou kategorií:
Péče o potřeby zaměstnanců
- V rámci péče o pracovníky je důležité umožnit jim flexibilitu v souvislosti s místem a dobou výkonu práce.
- Firmy by se měly zaměřit na profesní rozvoj pracovníků nejen v klasických formách.
- Věnujte pozornost oceňování zaměstnanců, a to nejen tomu finančnímu. Nezapomínejte jim vyjadřovat uznání a pozitivní zpětnou vazbu. Současně mějte na paměti, že nízká mzda je hlavním důvodem, proč respondenti mění práci.
- V neposlední řadě doporučujeme otevřeně komunikovat s vašimi pracovníky. Ukažte jim, že na jejich názoru záleží, vyslechněte jejich prosby a přání – můžete tak zabránit ztrátě daného zaměstnance.
Interní a procesní aspekty práce a spolupráce
- Doporučujeme zaměřit se na optimalizaci interních procesů – zvažte efektivnost firemních procesů a současně nezapomínejte své pracovníky pravidelně školit.
- Reorganizujte týmovou práci a distribuci práce v týmu. Nepřidávejte svým podřízeným více práce jen kvůli tomu, že pracují z domova, a zvažte posuzování práce na základě dodaných výsledků, nikoliv na základě odpracovaných hodin.
- Volte vhodné technologie, které budou mít pro vaši společnost opravdový přínos, a nezapomínejte jejich efektivitu posílit správným proškolením svých zaměstnanců.
Projděte si celý report Fenomén velké rezignace aneb Co nám chybí v práci, kde najdete nejen kompletní výsledky ankety, ale také naše tipy pro firmy, jak pečovat o potřeby svých zaměstnanců a jak zabránit jejich demotivaci a úvahám o změně práce.