Vytvořte dobrý vztah se svým šéfem

Všichni bychom chtěli mít perfektního šéfa - takového, který je veselý, profesionální, zkušený a spravedlivý. Ale šéfové, stejně jako kdokoli jiný, nejsou dokonalí.

Během své kariéry jste pravděpodobně měli více různých šéfů. Jeden vám poskytoval dobrou zpětnou vazbu a vždy se za vás postavil, zatímco jiný vám práci znepříjemňoval, nebo byl příliš byrokratický. Ať už je váš šéf jakýkoli, můžete pracovat buď s ním, nebo proti němu - z čehož první možnost je samozřejmě schůdnější.

Pravděpodobně už víte, jak vyhovět vašim klientům či zákazníkům. Proč se tedy nezačít myslet na svého šéfa jako na klienta? Každý šéf má jistá očekávání a tato očekávání definují to, co byste vy měli odevzdávat. Mějte na paměti, vztah mezi vámi a vaším šéfem je jednou z nejdůležitějších věcí v zaměstnání, protože ovlivňuje vaše pracovní uspokojení a příležitosti kariérního postupu.

Měli byste se snažit se svým šéfem pravidelně diskutovat - o problémech, pracovních povinnostech, výkonu, cílích, hodnotách, které jsou pro šéfa a společnost důležité, nebo o upřednostňovaných pracovních postupech. Ujistěte se, že vaše pracovní priority jsou stejné, jako priority vašeho šéfa.

Zkuste svému šéfovi porozumět - pozorováním a vhodně pokládanými otázkami se o něm můžete leccos dozvědět. Zkuste si všímat takových věcí, jako rozsah jeho odpovědnosti, množství přímých pravomocí, jeho kariérní pozadí nebo historie jeho práce u společnosti. Zjistěte, jaké jsou šéfovy profesionální cíle či jaký má vztah se svými nadřízenými. Možná je sám pod tlakem svých nadřízených a proto má méně času na vás. Pokud mu v takovém případě vhodně nabídnete pomoc, jistě si toho bude vážit.

Komunikujte efektivně - pokuste se najít ten nejlepší způsob, jak se s vaším šéfem dorozumět. Někteří preferují osobní kontakt, jiní mají radši e-mail nebo telefon. Vám nezbývá, než se přizpůsobit.

Jednání s problémovými šéfy

Despotický, příliš zaujatý: U takového šéfa si musíte vydobýt více důvěry. Začněte tím, že budete přebírat odpovědnost za méně důležité úkoly a postupně se propracujte k větším projektům. Ujistěte se, že odvádíte perfektní práci za všech okolností, jinak důvěru rychle ztratíte.

Nerozhodný, váhavý, zmatený: Namísto pokládání otevřených otázek mu předložte několik možností s jasným doporučením. Vyhněte se průtahům na straně šéfa tím, že ho přesvědčíte, jak je úkol důležitý a jak rychle musí být hotový.

Šéf, který vás zavaluje stále dalšími úkoly tak, že je nestíháte zvládat: Dohodněte si schůzku a promluvte si o pracovních prioritách a množství práce, kterou jste schopní zvládnout.

Snažte se vytvořit se svým šéfem harmonický, produktivní a vzájemně prospěšný vztah. To často stojí nemalé úsilí, ale přínos pro obě strany je značný. Vycházet dobře se svým šéfem je pro vaši schopnost odvádět dobrou práci důležitější, než cokoli jiného.

-ds-

Zdroj: CareerBuilder - největší americký portál s nabídkami zaměstnání
Zobrazit přehled článků ze zdroje CareerBuilder