Jeden ze známých amerických hotelů v San Diegu v USA je zářným příkladem, jak mohou nápady a doporučení ze strany zaměstnanců zvýšit profit podniku. Když se jednalo o vybudování nového výtahu v hotelu, navrhl jeden ze zaměstnanců, aby byl postaven zvenčí místo zevnitř. Do té doby nevídaná konstrukce ušetřila zaměstnavateli peníze (hotel nemusel být po dobu rekonstrukce uzavřen) a samozřejmě velký úklid. Jiné organizaci zase ušetří návrh dvou jejích elektrikářů 500 000 dolarů ročně. I skutečně velké organizace mohou mít z nápadů svých pracovníků užitek – ve Wisconsinu tak například státní správa ušetří přes deset milionů dolarů za rok.
Článek uvádí řadu konkrétních příkladů jak z oblasti komerční, tak státní správy a neziskových organizací. Návrhy zaměstnanců nejsou prospěšné jen v oblasti úspor, ale také například ve zlepšování pracovních podmínek. (Jedna ze společností tak snížila množství právních sporů o 40 %.) Výhodou zavedení samosprávných týmů je právě to, že zodpovědnost, kterou mají lidé za výsledky své práce, je vede k tomu, aby se snažili hledat postupy a cesty k úspoře času i peněz. Je proto důležité, aby se vedení firmy skutečně zajímalo o tuto problematiku.
Pro sdělování připomínek a názorů je však nutno zvolit vhodný způsob – například firma, jejíž zaměstnanci měli svá doporučení sdělovat elektronickou cestou, nezvolila vhodný postup, protože pouze 10 % jejích pracovníků mělo přístup k výpočetní technice a umělo s ní zacházet. Je nešťastným pravidlem, že podniky utrácejí nemalé sumy za konzultantské služby a rady expertů a vynechávají přitom nejefektivnější zdroj podnětů. Kreativní firmy však návrhy svých lidí vyhledávají.
Zdroj: The CEO Refresher - americký server věnovaný managementu