Interpersonální dovednosti nám umožňují efektivně pracovat druhými, aniž by docházelo ke konfliktům. Pomáhají budovat dobré vztahy s klienty, zaměstnanci i obchodními partnery. Článek radí, jak tyto dovednosti správně uplatňovat.
- Nikdo nechce být v přítomnosti člověka, který je stále mrzutý a zamračený. Udržujte si proto pozitivní a veselý přístup k práci i životu. Snažte se často usmívat.
- Nešetřete slovy chvály a podpory. Když dáte ostatním najevo, že si jich vážíte, budou ze sebe vydávat to nejlepší.
- Věnujte lidem pozornost. Udržujte oční kontakt a oslovujte jmény. Zajímejte se o názory druhých a naslouchejte.
- Dodržujte své sliby. Neslibujte nic, co nemůžete splnit.
- Zacházejte se všemi poctivě a nevybírejte si oblíbence. O nikom nemluvte za jeho zády.
- Udržujte si otevřenou mysl. Uvědomte si, že vždy je prostor pro diskusi a kompromis.
- Naučte se být efektivním mediátorem a pomáhat řešit spory.
- Věnujte pozornost tomu, co říkáte i tomu, jak to říkáte. Dávejte si pozor na řeč těla nebo tón hlasu. Než začnete mluvit, zamyslete se, a snažte se vyhnout nedorozuměním nebo zranění citů druhých.
- Používejte smysl pro humor. Většina lidí jde za člověkem, který je dokáže rozesmát.
- Snažte se vidět věci z perspektivy druhých. Buďte empatičtí a chtějte jim porozumět.
- Není nic horšího než chronický stěžovatel nebo fňukal. Nemluvte stále jen o svých problémech.
-kk-